Новинар
Отпада таксата при предсрочно връщане на кредит
Няма да се плаща наказателна такса при предсрочно погасяване на потребителски кредит. Това съобщи министърът на икономиката, енергетиката и туризма Трайчо Трайков, който представи одобрения от правителството закон за потребителския кредит. Без наказателна такса ще бъдат потребителските заеми, върнати предсрочно, които обаче са с плаващи лихви. Такива в момента са около 99% от потребителските заеми в страната, допълни Трайков. За останалите кредити, при които има фиксирана лихва, се допуска да има наказателна такса, която обаче не може да бъде повече от 1% от сумата, която остава за връщане до края на сключения договор.
Дневник
Кризата върна бързите кредити две години назад
Кризата върна бързите заеми, отпускани от небанкови дружества, две години назад. Делът им от БВП на страната сега е по-малък в сравнение с 2007 г., когато набираха скорост. Това показват данните на БНБ за дружества, специализирани в отпускането на бързи заеми към края на септември. Общо отпуснати са 2.2 млрд. лв., което е 3.4% от БВП спрямо 3.6% в края на 2007 г. Обемът на кредитите, които са основно потребителски, сега не е много по-висок от този преди две години - 2.035 млрд. лв., и вече трето поредно тримесечие намалява. Понижението започна от началото на тази година, като продължава трето поредно тримесечие. На годишна база към края на септември 2009 г. вземанията по кредити на този тип дружества намаляват с половин милиард лева (500.9 млн. лв.), или с 18.6%. Към края на 2008 г. годишният прираст е бил 38%. За последното тримесечие те са намалели със 118.8 млн. лв., или 5.1%. Свиването на кредитирането в този сегмент от пазара е в унисон с наблюдаваната тенденция при банковото кредитиране и при лизинга.
Сега
Сделките с имоти се точат 4 пъти по-дълго заради кризата
Докато през 2007 г. един апартамент в България се е продавал средно за 45 дни, в средата на 2009 г., за да стане сделката, вече трябват до 6 месеца. Това се посочва в анализ за имотния пазар на страните от ЕС на международната верига агенции ERA. Причините са главно две - едната е, че все още много купувачи очакват цените на жилищата да се смъкнат още, а другата е в неотстъпчивостта на продавачите. Криза на имотния пазар има и в другите страни от ЕС, но само в Кипър до сделка се стига за повече време - до 280 дни. С нас може да се сравнява единствено Румъния, където продавачът успява да продаде жилище между 90 и 180 дни. В Чехия това става максимум за 90 дни, а във Франция - за най-много 87 дни. В други западноевропейски държави като Германия сделки също не се сключват бързо - трябват около 159 дни, но германският имотен пазар до голяма степен се е разминал изобщо с кризата и там не е имало такива главоломни скокове в цените и спад след това, както в много други страни членки, се казва в анализа.
Стандарт
Строители си правят банка
Сто строителни фирми ще създадат своя банка, за да се справят с кризата. Това обяви един от инициаторите от Камарата на строителите Калин Балкански. Новата финансова институция ще раздава евтини кредити и ще подпомага родния бизнес. Акционерното дружество трябва да заработи догодина и ще се управлява от виден български банкер, който вече е набелязан, обясни Балкански. Пари ще се набавят от членовете на камарата, които са близо 5000 фирми. Това е начин браншът ни и останалите сектори, които движат икономиката, да оцелеят в кризата. Логично е банките да свалят лихвите в такъв момент, а не да ни притискат, обясни идеята Балкански. Сред инициаторите от камарата са и Атанас Кирилов, Валентин Вълев, Александър Киримов и Николай Галчев.
Труд
Брюксел ни размрази 82,5 млн. по ФАР
Европейската комисия (ЕК) вчера вдигна забраната върху плащанията за България по проекти от предприсъединителната програма ФАР и т. нар. преходен инструмент. Размразената сума е 82,5 млн. евро, съобщи Марк Грей, говорител на еврокомисаря по разширяването Оли Рен. Той заяви, че българските власти са положили “значителни усилия” да отстранят нередностите в управлението на средствата. “Решението показва, че България е приела препоръките на комисията сериозно и е подобрила финансовото управление и контрола върху еврофондовете”, допълни Марк Грей. Комисията обаче не върна акредитацията на агенциите при министерствата на финансите и на регионалното развитие, които управляват тези пари. Те ще могат да разплащат вече договорирани суми, но не и да сключват нови договори.
24 часа
Малко точки в талона - по-скъпа застраховка
Цената на "Гражданска отговорност" да зависи от броя контролни точки - да е по-скъпа за шофьорите с по-малко точки заради нарушения и обратното, предлага проект, спечелил в конкурс на "Интерамерикан". Част от тях ще се въведат в компанията, а други ще се дадат за обсъждане на финансовия надзор. Така при средна цена на полицата от 180 лв. водачите с 39, 38 и 37 точки ще трябва да платят съответно 126, 144 и 162. В случай че имат по-малко от 35 точки обаче, ще бъдат "наказвани" с по-скъпа застраховка - между 185 и 648 лв. Водачите, нарушаващи правилата за движение и им се отнемат точки, са по-опасни на пътя, обясни Владимир Тодоров, шеф на асоциацията на застрахованите и пострадали при катастрофи, съавтор на проекта.
Дневник
Загубиите на застрахователите от "Гражданска отговорност" се свиват
Застрахователния бранш завършва с печалба деветмесечието, а загубите от задължителната полица "Гражданска отговорност" са паднали драстично в сравнение с август. Това става ясно от данните, публикувани от Комисията за финансов надзор. Към края на септември компаниите от общото застраховане излизат с 31.2 млн. лв. обща печалба, а само от основната им дейност тя е 12.2 млн. лв. В първата стойност се включват и печалбите им от инвестиции. Към края на юни браншът излезе на печалба от общата си дейност, но само от застрахователната натрупа загуба близо 7 млн. лв.
Монитор
Такса “Паркинг” вече и пред дома
Софиянци вероятно ще трябва да плащат за паркиране дори и пред домовете си. Площадките за автомобили в кварталите ще бъдат обособени като “бяла зона” и ще се ползват от шофьорите само срещу определена такса. Идеята е на транспортната комисия към Столичния общински съвет и може да бъде включена в цялостна концепция за паркирането в града, която трябва да бъде разработена до два месеца.
“Предполагаме, че цената ще е много ниска, но хората трябва да се научат да плащат, щом ползват общинска собственост, каквато са паркингите пред блоковете”, обясниха от комисията, запитани от “Монитор” за размера на таксата. Другата идея е около моловете и пазарите в кварталите да се обособят и по-скъпи зони за спиране като “синя зона”. Днес по негово предложение Столичният общински съвет ще възложи на Центъра за градска мобилност да разработи цялостна концепция за зони за паркиране. С нея спирането навсякъде в града ще стане платено. “Зонирането може да започне напролет, след като концепцията бъде одобрена от съвета”, обявиха от комисията. Според него въвеждането на различните такси може да стартира преди построяването на подземни или наземни паркинги в София. Спирането в идеалния център вероятно ще стане непосилно за повечето столичани. Идеята на транспортната комисия е паркирането да бъде забранено в близост до исторически паметници, а при спиране в отделни части от “сърцето” на града да се плащат по-скъпи такси. “На някои места в центъра, където сега е “синя зона”, може да се плаща двойно или тройно”, стана ясно по време на заседанието на комисията вчера. Там спирането може да е разрешено само през определени часове от денонощието. Вероятно тези паркинги ще бъдат обособени като “червена зона”.
Стандарт
Трайков: Няма да плащам борчовете на Кремиковци
Не мога да разреша държавата да плаща дълговете на "Кремиковци". Това обяви вчера министърът на икономиката, енергетиката и туризма Трайчо Трайков на дискусия за бъдещето на комбината. Ако големите държавни предприятия станат собственик на "Кремиковци", ще трябва да изплащат задълженията му. В ситуация на криза НЕК и "Булгаргаз" ще трябва да извадят пари и за завода, и да покрият и дълговете към Министерството на финансите. Като човек, отговорен за състоянието на НЕК и "Булгаргаз", не мога да ги подкрепя в такова решение, заяви Трайков. Така министърът отхвърли оздравителния план за комбината, който предвиждаше кредиторите да станат негови собственици. Сега може да се води дискусия какво трябва да има на мястото на "Кремиковци", обобщи министърът. Според Трайков няколкото хиляди работници на комбината са единствената причина да се води дискусията.
Влакът за оздравителен план на "Кремиковци" е изпуснат, каза Политими Паунова, директор на Българската асоциация на металургичната индустрия. Според нея държавата може да направи промяна в законите и да се приложи процедура за запазване на определено производство. Синдикатите пък поискаха да се гарантират вземанията на работниците, за да могат да получат по 1800 лв. при затварянето на комбината.
Коментари
0