Сега

 

„Брюксел иска от България списък на крадливи фирми”

 

Европейската комисия (ЕК) иска България да й предаде до 16 юни списък на фирми, нарушили правилата за усвояване на предприсъединителни фондове. Имената им ще влязат в Системата за ранно предупреждение на ЕК и те ще бъдат изключени от настоящи и бъдещи проекти. Това става ясно от анекса към писмото на генералния директор на Главна дирекция "Разширяване" в ЕК Майкъл Лий до зам.- министъра на финансите и национален ръководител по еврофондовете Димитър Ивановски от 8 май. ЕК настоява още Ивановски да докладва на Европейската служба за борба с измамите ОЛАФ не само за доказани нарушения, но и за всяко подозрение, че се злоупотребява с европейски пари. Това изискване е в пълно противоречие с практиката у нас за дадено лице или фирми да се смята, че са невинни, докато съдът не се произнесе на последна инстанция, което отнема години. Така нищо не пречи на компании, разследвани за злоупотреби, да кандидатстват и вземат пари по различни европрограми.

"Ще изготвим такъв списък в срока, който ни бе даден. По-важното е обаче да свършим първо с персоналните промени, да дадем на хората време да свикнат с изискванията", коментира пред "Сега" Ивановски. Според него ЕК за пръв път настоява пред България за черен списък и за докладването на съмнения.

Вчера правителството публикува на интернет страницата си писмото на Майкъл Лий на английски език. Източник в Брюксел каза на "Сега", че Министерството на финансите гневно е поискало обяснение от ЕК защо и как служебната кореспонденция попада в медиите, но вицепремиерът Меглена Плугчиева е пресякла опита за разследване откъде изтича информация.

 

Дневник

 

„Никой не поема отговорност за провала с европарите”

 

В сблъсък кой трябва да понесе политическата отговорност заради блокираните средства по ФАР влязоха вчера партиите от управляващата коалиция. БСП и ДПС посочват като основен виновник зам. финансовия министър Димитър Ивановски, който е национален ръководител по предприсъединителната програма. От НДСВ твърдо застанаха зад Ивановски и екипа му и ще настояват неговите правомощия да се увеличат и да не зависят от ресорните министри, както иска и Брюксел за тази позиция. Вчера говорителят на Европейската комисия Марк Грей каза, че Брюксел все още не е решил дали слабостите в управлението на фондовете ще бъдат отразени в мониторинговия доклад в края на юни. Източник от секретариата на комисията, където се изготвя докладът, обясни, че ако проблемите влязат в текста, това ще е "силен политически сигнал, че са не просто отделни случаи, а цялостен процес на неправилно управление на еврофондовете". Според него Брюксел има достатъчно аргументи, тъй като слабостите са свързани с корупция и на местно ниво и във високите етажи на властта, но още не се знае дали ще се стигне до такъв остър сигнал.

 

24 часа

 

„Нов сигнал тръгвал към Борис Велчев. Батко дал на братко 200 млн.”

 

Ексшефът на агенция "Пътища" Веселин Георгиев осигурил на фирмите на брат си поръчки не за 120 млн., а за 200 млн. лв. Сигнал с подобно съдържание праща ДСБ до Борис Велчев. Неофициално обаче се разбра, че в Главна прокуратура вече е постъпил финансов анализ от Сметната палата, който посочва сериозни нарушения при обществените поръчки и конфликт на интереси. Намеква се дори за фалшифициране на документи за търгове. Сметната палата има и втори доклад, който ще бъде огласен днес. Новият шеф на агенцията Милош Поцков коментира, че преди дни е приел документ от палатата, без да посочва за кой от двата става дума. Той вече имал план за действие.

 

Стандарт

 

„Заради инфлацията обръщаме парите в коли”

 

Българинът се юрна да купува нови коли като за последно. Над 20 хил. автомобила са продали официалните представители на различните марки у нас само за първите четири месеца на годината. Това е абсолютен рекорд, твърдят от Съюза на вносителите. Спрямо същия период на 2007 г. продажбите са се увеличили с 27,42%. Двойно са нараснали сделките с камиони и автобуси. Новите автомобили се купуват предимно на лизинг, а рекордната инфлация топи лихвите. Около 7 на сто е средното оскъпяване по различните лизингови схеми. В същото време отчетеното поскъпване на живота през април за година назад е 14,6%. За да не изяде инфлацията парите, хората предпочитат да ги оставят и на депозит в банките. 3000 нови влога над 50 бона са открити само за първите три месеца на годината.

 

Труд

 

„Всяка 12-а кола на газ – бомба”

 

Всяка 12-а кола с газова уредба по пътищата е като бомба със закъснител. Това показва проверка на над 1500 автомобила от Инспекцията за държавен технически надзор и КАТ в Благоевград, Кюстендил, Дупница, Сандански, Петрич, Гоце Делчев, Якоруда, Банско и Разлог. Инспекторите установили, че голяма част от автомобилите са с неизрядно монтирани уредби. Други не били минали през задължителен годишен преглед и нямали стикер върху резервоара. На нередовните водачи са съставени 126 акта, като размерът на глобите варира от 100 до 2000 лв. Ще бъдат наложени и санкции на газстанциите, които зареждат коли без стикер, предупредиха от инспекцията.

 

Стандарт

 

„Строим “Тракия” на половин цена”

 

Край на португалската концесия на магистрала "Тракия". Родни фирми ще строят аутобана, а цената ще е наполовина по-ниска от договорената с консорциума "Магистрала Тракия" АД. При обществена поръчка реалната стойност за изграждането на километър е между 2,3 и 2,5 млн. евро. Така магистралата ще бъде изцяло завършена след 2,5 години за по-малко от 300 млн. евро. Договорът за 35-годишната концесия с българо-португалския консорциум "Магистрала Тракия" АД бе на стойност 715 млн. евро. Днес изтича срокът, в който чуждите фирми трябваше да осигурят нужните банкови гаранции и средства за изграждане на пътя от Бургас до София. Кабинетът вече подготвя писмо, с което приканва португалците да отговорят дали са намерили парите. Това обаче е малко вероятно. Първо, заради световната банкова криза, и второ, заради скандалността на сделката, която сключи царският кабинет с чуждите компании. Затова строителното министерство вече води разговори с по-големите български фирми от бранша за изграждането на оставащите 117 км от трасето на аутобана между столицата и Бургас.

 

Дневник

 

„Маржин търговията може да започне от август”

 

Точно след три месеца на Българската фондова борса ще могат да стартират маржин покупките и късите продажби, след като влязат в сила промените в Наредба 16, които бяха обнародвани в последния брой на Държавен вестник. С тях изискванията към финансовите инструменти, които могат да бъдат търгувани по този начин, са по-ниски в сравнение с досегашните и се очаква поне десетина компании да отговарят на условията. Маржин търговията е покупка на ценни книжа от инвестиционен посредник за сметка на негов клиент, при която клиентът ползва за плащането им паричен заем от посредника. Според наредбата предоставеният заем на един клиент или на група свързани клиенти не може да е повече от 25% от капитала на посредника. При късите продажби се сключват сделки с финансови инструменти, които не се притежават от продавача. Досегашните критерии бяха доста по-рестриктивни, като в тях имаше и изискване не повече от 20 на сто от сделките за деня да са минали през един инвестиционен посредник, което вече ще отпадне. Ново изискване е обемът от свободно търгувани акции да бъде минимум 15% от капитала. По този критерий обаче отпадат доста от компаниите на БФБ.

 

Монитор

 

„Десетте най-големи инвестиционни банки са изгубили над $80 млрд.”

 

Десетте световни инвестиционни гиганта са загубили през последните 12 месеца общо 81,6 млрд. долара пред облагане с данъци. Данните бяха изнесени от проучване на консултантската компания Standard & Poor's, цитирано от австрийския вестник Wirtschaftsblatt. Досега най-пострадала от колапса на финансово кредитния пазар е швейцарската UBS. През последните четири тримесечия трезорът е регистрирал загуба преди облагане с данъци от почти 40 млрд. долара. Значителен е и минусът на доскорошния лидер по пазарна капитализация в банковия свят - Citigroup. Американският гигант е отбелязал загуба от 29,8 млрд. долара. Трета в негативната листа е Merrill Lynch с минус от 26,3 млрд. долара. Тези три банки са и най-силно пострадалите от нестабилността на финансовите пазари.
Доста по-малки са загубите при останалите инвестиционни гиганти. При швейцарската Credit Suisse те са 4,4 млрд. долара. Загубата на Morgan Stanley е 1,6 млрд. долара, а на Bear Stearns - 1,2 млрд. долара.