Вестник Капитал

Къде отиват парите на фондовете. Основните активи на българските взаимни фондове остават вложени във водещите местни акции в очакване бурята да отмине. Засилен интерес има и към фондовете за инвестиции в имоти, които традиционно се приемат за убежище по време на спад. Те не попадат в челната десетка само защото отстъпват по размер на останалите компании, но за сметка на това при тях често инвестициите на фондовете достигат и над 10% от капитала им. Общо инвестираните средства в тях са 58 млн. лв.

Независимо какъв тип е даден фонд и независимо каква политика на активност и/ или рестриктивност води, няма незасегнати от корекцията. Публичните данни и цените им към момента, сравнени с тези преди 3 месеца, са достатъчно показателни. Ако някой случайно е успял да продаде до октомври 2007 г., мога да приема, че е било отчасти късмет или го е направил поради друга моментна необходимост тогава", коментира Иво Толев, портфолио мениджър в "Синергон асет мениджмънт".

Дали и доколко някой е успял да "победи пазара" ще може да се каже едва когато котировките отново тръгнат да се качват. А дотогава вложителите в тях могат, ако не на друго, да се радват на все по-голямото разнообразие от стратегии и видове фондове, които говорят, че пазарът се развива и се учи. Дори и от спадовете.

Ян ван дер Оорд: Спадът на борсата ще е здравословен за компаниите. Вицепрезидентът на A.T.Kearney, отговарящ за България допълва още, че истинската стойност е да можеш всяка година да постигаш двуцифрени ръст на приходите, а също така и на печалбата. Това обаче е по силите само от малцина компании. Наше изследване на около 32 хил. компании в световен мащаб показа, че едва около 12% от печелившите компании постигат това. Много компании отчитат ръст само на продажби, а някои въобще не растат и постоянно губят пазарен дял. Това прави компанията успешна, а не една година добри резултати на борсата. Ако дължиш на банката 100 хил. долара, това си е твой проблем, но ако банката дължи на някого 100 млрд. долара, това е проблем на всички.

Летище София си отгледа конкуренция. Увеличаването на пътниците, обслужвани от летище София, и прогнозите за допълнителен ръст привличат още кандидати да поемат част от обслужването на трафика. Дали трети оператор за наземно обслужване на летище София ще има засега не се знае. Междувременно обаче концесионерът на аерогарите във Варна и Бургас - "Фрапорт туин стар" също скоро ще започнат да отглеждат конкуренция на своя територия - пътниците и там се очаква да надминат границата от 2 млн. годишно още тази година. "Суиспорт България" не крие амбициите си да започне работа и на Черноморските летища.

Приходите от наземно обслужване общо на летище София са около 15 млн. евро годишно. Тарифите се договарят между handling оператора и авиокомпанията или за всяка услуга поотделно, или за цялостно обслужване на самолета. За един пътник например превозвачът плаща между 2 и 2.50 евро, а за обслужването на самолет - 800 евро. На летище София през 2007 г. са кацнали и излетели 43 075 самолета, а за 2008 г. прогнозата е за 52 400. Пътниците за миналата година са били 2.75 млн. или с 500 000 повече спрямо 2006. За 2008 г. се очаква увеличение до 3.5 млн. души.

Вице- премиерът на Косово: Датата на независимостта ще се знае в понеделник. Чакаме само окончателното международно решение за датата. В Белград някои хора още имат илюзии за Косово, но те не са в позицията да направят каквото и да било. Да, заплашват да наложат ембарго на електричеството и водоснабдяването – но със сигурност ще оцелеем. Дори и да се случи, това няма да продължи дълго. Вече преговаряме за сътрудничество с Македония и Черна Гора, така че дори и да има ембарго от Сърбия, ще компенсираме липсите си. Думи на Хайредин Кучи по повод независимостта на Косово, международното признаване и политическата криза в Сърбия

Вестник Банкер

Балканите са златна мина за застраховането. Думи на Кирил Бошов, председател на управителния съвет на Еврохолд България АД и председател на управителния съвет и изпълнителен директор на ЗД Евроинс АД.  В момента работим активно по придобиването на няколко застрахователни компании в някои от съседните страни. Цели на холдинга са постигане на 10% пазарен дял в сектора, в който Еврохолд България АД оперира на българския пазар, и 5% пазарен дял на застрахователния пазар в региона. В тези страни е ясен пътят на развитие, като показателите изостават много от Централна и Източна Европа. Освен това тук е концентрирано почти една- четвърт от населението на Европа. Възможностите да се печели от сделки на фондовия пазар са толкова добри, както и през 2007 година, казва още Бошов.

Вестник Сега

Спестяванията растат с 33%, заемите - с 64%. Заемите за фирмите и гражданите се увеличават с почти двойно по-висока скорост в сравнение със спестяванията, показват данните на БНБ за 2007 г. Към края на декември домакинствата, предприятията и фондациите имат спестени над 32 млрд. лв., което представлява увеличение с 33.1% на годишна база. Заемите за домакинствата нарастват с по-бавен темп в сравнение с тези за предприятията, сочат още данните на Централната банка. Ръстът при домакинствата за година е 52.3%, с което кредитите за тях достигат близо 14 млрд. лв. Спестяванията им пък са близо 19 млрд. лв.

Вестник Новинар

Генератори на АЕЦ "Белене" купени за 22 млн. лв. Четирите комплекта генератори от площадката на бъдещата атомна централа "Белене" са купени през 1989 г. за над 40 млн. рубли от руската компания "Атомстройекспорт". Това съобщи по време на парламентарен контрол министърът на икономиката и енергетиката Петър Димитров на въпрос на опозицията за мерките за контрол на подписания договор между основните изпълнители на проекта "Белене"- НЕК и "Атомстройекспорт". Предпочетената оферта на "Атомстройекспорт" предвижда да бъдат използвани съществуващи конструкции, а оборудването, което не участва в строежа, да бъде обратно изкупено от руската страна.

Вестник Стандарт

Махат винетките. Винетките може да отпаднат от 1 януари 2009 г., каза министърът на регионалното развитие и благоустройството Асен Гагаузов. Няма да има едновременно тол такси и винетки за българските пътища, заяви той. Министърът посочи, че трябва да се уеднаквят всички налози, които се плащат за българските пътища. Най-вероятно ще стигнем до това да има заплащане на пътищата под формата на тол такса само там, където са вложени частни средства за изграждането им, каза министърът. За останалите пътища най-вероятно няма да има заплащане, каквото съществува в момента