Вестник Капитал
"Затънали в дългове. Буквално"
За първите девет месеца на 2008 г. по данни на Комисията за финансов надзор (КФН) 13 нови корпоративни емисии в размер на повече от 121 млн. лв. са допуснати до търговия на фондовата борса. Към средата на февруари на борсата са качени 91 корпоративни облигационни емисии, а за броя и обема на частните няма информация. За разлика от частните емисии (обикновено преоформени банкови кредити) публичните се търгуват на борсата и могат да са част от портфейлите на институционалните инвеститори - пенсионни и взаимни фондове, застрахователи и др.
При спада на цените на акциите и сравнително стабилната стойност на облигациите обаче техният дял в портфейлите на фондовете се покачва и дори понякога им се налага да продават емисии, за да не нарушат лимитите си, което води до санкции от КФН. Това е една от причините цената на облигациите да пада и те да се търгуват при доста примамлива доходност. Другата, разбира се, е по-високият риск в последно време от забавяне на плащането или дори от фалит.
"Болни здравни търгове"
Поредно доказателство за културата на провеждане и участие в търг е изборът на частен здравен фонд от едни от най-големите български предприятия: Българската телекомуникационна компания (БТК), Националната електрическа компания (НЕК) и дъщерното й дружество "Енергиен системен оператор". Две от наддаванията още отсега заплашват да завършат в съда. Договорите на обща бъдеща стойност над 14 млн. лв. са най-значителните в доброволното здравно осигуряване. В България около 300 000 души годишно имат допълнителни здравни осигуровки в частни фондове. Общите годишни премийни приходи в този сектор са 27 млн. лв.
В края на миналата седмица в НЕК бяха отворени документите на кандидатите да осигуряват 3000 души за период от три години. Поръчката е за приблизително 5.5 млн. лв. Документи са подали 10 от 20-те лицензирани здравни фонда: "Дженерали Закрила", "Медико-21", "ДОМ Здраве", "Доверие", Общинска здравноосигурителна компания, "Надежда", "Всеотдайност", "България Здраве", ДЗИ-Здравно осигуряване" и "ДаллБогг: Живот и здраве".
И НЕК, и дъщерното му дружество "Енергиен системен оператор" (който провежда търг през следващата седмица) от началото на годината избраха частен здравен фонд без търг. Аргументът беше, че са се забавили в подготовката на документите за законния търг и предоставянето на здравната услуга е временно, докато се проведат процедурите. Избраникът е един от най-новите здравни фондове, "ДаллБогг: Живот и здраве", собственост на дистрибутора на лекарства "Търговска лига".
"Ловци на изчезващи видове"
"Защо брокерите на имоти не поглеждат през прозореца сутрин? Защото няма да има какво да правят следобед."
Този виц се роди в САЩ още в началото на ипотечната криза, но бързо зазвуча актуално на всички езици. На шега или не, вече няколко месеца в сходна ситуация са и посредниците на сделки с имоти в България.
Само допреди година професията беше синоним на добри доходи, за които не се изискват особени усилия, квалификация и първоначална инвестиция, което и обяснява появата на над 5 хиляди имотни агенции. Сега на представителите на гилдията се налага да положат свръхусилия и находчивост, ако искат да не се обръщат към тях с "келнер", което е веселият отговор на въпроса как най-бързо да откриеш брокер.
Засега успешни примери за вярна стратегия за запазване на приличен поток от клиенти и приходи липсват, но поне първите опити са налице.
Вестник Банкер
"Половин милиард лева за Бог да прости"
Макар и добър като намерение, ефектът от увеличението на капитала на ББР все още не е ясен. Наистина 500 млн. лв. са голяма сума, но тя е едва около 1% от всички заеми, предоставени към момента от банките. Дванадесетте банки, които вече разполагат с първите 125 млн. лв. не са избрани случайно, а са след внимателно проучване. Рейтингът, който БНБ присъжда на поднадзорните си институции е бил водещ критерий. Цената, при която частните банки ще отпускат заеми на свой ред обезпечението, което ще изискват, както и условията за собствено участие на предприятието във финансирането на даден проект, ще се определят съгласно вътрешните правила на всяка от кредитните институции. Лихвеният процент, с който ще работят, обаче не бива да надхвърля с повече от 3% този, при който е получено финансирането, а то е 5%.
Вестник Сега
"Държавата дава най-много пари за реклама на България... в България"
Вместо да засили представянето на България като туристическа дестинация зад граница, за да спаси предстоящия летен сезон, Държавната агенция по туризъм прие друг подход: по-голямата част от парите за тв реклама са раздадени на български медии. От 8 млн. лв., заделени от миналогодишния излишък, 5.7 млн. лв. отиват в наши телевизии и радиа, които ще трябва да приканват българина да опознае България. Едва 2.2 млн. лв. ще отидат за показване на клиповете по CNN и други чужди тв канали, съобщиха вчера от агенцията.
Сред българските телевизии, които ще излъчат рекламите, са bTV, TV2, GTV, Ринг ТВ, BBT, както и Нова телевизия, ТВ 7, 7 Дни и над 22 регионални телевизии. Ще има и радиореклама в "Дарик", "Фреш", "Фокус" и "Витоша".
Коментари
0