Вестник Стандарт

 

"Мисия чисто море" е заглавната статия на "Стандарт". Нови пречиствателни станции по морето започва да строи кабинетът "Борисов". Първата стъпка е Слънчев бряг. Пратил съм Росен Плевнелиев и Симеон Дянков, за да проверят на място ситуацията, съобщи в интервю за "Стандарт" премиерът Бойко Борисов. В момента отпадните води на курорта се поемат от пречиствателната станция в Равда. Тя обаче няма капацитет за това и трябва да се разшири. Пречка за строежа е свинарник. Реститут си е върнал терена и гледа прасета в него. Сега трябва да откупим свинарника, за да можем да разширим пречиствателната станция, обясни Борисов. И се възмути: "Как е възможно за 20 години да бетонират цялото Черноморие, а да няма пречиствателни станции". Премиерът е възложил на Дянков и Плевнелиев да направят разчети за нови станции по цялото Черноморие.

 

Вестник 24 часа


"Изстрели напосоки в сивото", е анализът в "24 часа". Посочва се, че идеите на финансовото министерство за измерване на сивата икономика са добре дошли. Според Десислава Николова от Института за пазарна икономика един от основните мотиви за навлизане на икономиката в сивия сектор е неплащането на осигуровките. Проблемът там се крие в лошата осигурителна система - както пенсионната, така и здравното осигуряване, и липсата на стимули в самите осигурени да плащат осигуровките. Очевидно е, че дори да се издължават, те нямат никаква гаранция, че когато след години се пенсионират, ще получат достоен доход. В момента няма обвързаност между това, което се плаща, и това, което се получава на изхода на системата. За да се преодолее и да се намали сивият сектор в плащането на осигуровки, на т.нар. данъци върху труда, трябва да се помисли върху една по-фундаментална реформа на осигурителните системи.

 

"Нищо в държавата не спря да работи. Важна е силата на закона, а не законът на силата", казва в интервю за "24 часа" министърът на икономиката Трайчо Трайков по повод случващото се с "Лукойл". По думите му пазарът е показал, че там, където функционира, може да запълни всякакъв дефицит и не може да се срути от отсъствието на един или друг участник. Всеки иска предприятие от мащаба на рафинерията да работи. Но никой не може
да живее с чувството, че е над закона и да държи държавата в шах. Трайков посочва, че националният проект в енергетиката е успешното удължаване на лиценза на 5-и и 6-и блок на АЕЦ "Козлодуй".

 

В интервю за "24 часа" политологът Огнян Минчев разкрива интересен детайл в битието на "Лукойл". Компанията е една от емблемите на доминирания от Русия примитивен олигархичен капитализъм в България. Работниците членуват в руски профсъюз. Само по себе си това е прецедент за една европейска страна. Още повече че става дума за руска корпорация, която не се радва на особени профсъюзни права в собствената си родина. В контекста на кризата с отнемането на лиценза на "Лукойл" този руски профсъюз може с лекота да манипулира българските работници в рафинерията с цел оказване на допълнителен натиск върху българското правителство.

 

Вестник Труд


Всички печелят от случая с "Лукойл", заяви вицепремиерът и финансов министър Симеон Дянков, цитиран от "Труд". Според него държавата спечелила, тъй като показала, че трябва да се изпълняват законите. Печелел и целият бранш в сектора на горивата, след като станало ясно, че и най-големите фирми вече ще си плащат данъците и законът е за всички. "Лукойл Нефтохим" спечели на първа инстанция съдебния спор с митниците за отнетите си лицензи. Към момента рафинерията работи, без да е монтирала измервателните уреди, което са направили всички останали фирми в бранша.

 

Вестник Новинар


Eдин от същностните проблеми на дебата по казуса "Нефтохим" е, че в повечето случаи не се предлагат решения, пише "Новинар". Коментарите най-често варират в крайности Ц от някакъв тип назидателно злорадство до самоотвержено адвокатстване, а това, което обикновено липсва, е дълбочина на анализа. Чуваме предимно откъслечни политически коментари от по 2-3 изречения, зад които не стоят факти и аргументи, но за сметка на това наливат масло в огъня. Сигурно е, че държавата ще спечели в случая, защото в крайна сметка контролът върху "Нефтохим" ще бъде засилен. Сега остава да бъде постигнат компромис преди възникване на същинска криза, преди реализиране на загуби и пропуснати ползи за бюджета и преди хората да са се върнали от отпуск и да са осъзнали, че пак те ще трябва да платят сметката от поредния безсмислен политически сблъсък.

 

Вестник 168 часа


Сканадлът с "Лукойл" тепърва ще се разраства, смята "168 часа". Десетина компании, принудени да поставят измервателни уреди, ще си търсят не по-малко от 5 милиона обезщетения, защото за разлика от гиганта "Лукойл" са изпълнили условията за контрол на правителството. Основната теза на фирмите е, че те са инвестирали в тези уреди по около 1 млн. лева, а ефект за бюджета от това няма.

 

Вестник Сега


Държавният резерв от горива се оказа съмнително малък, отбелязва "Сега". Въпреки платените десетки милиони левове през последните 4 години за осигуряване на задължителни запаси от нефт и нефтопродукти резервът от горива се оказва недостатъчен. Единственият вид гориво, при който изискването за минимални запаси е изпълнено, е бензинът. Към средата на 2011 г. осигурените от държавата количества са достатъчни да покрият потребление за 31 дни. При дизела запасите стигат само за 21 дни, а за да осигури недостига от 9 дни, държавата следва да закупи допълнително около 42 000 тона. Запасите от керосин са още по-малки - за 18 дни, недостигът възлиза на около 2400 тона. Миналата седмица правителството освободи 1800 тона керосин, достатъчни за около 10 дни, и взе решение за отпускане при необходимост на количества за още 10 дни. Това би изчерпало напълно наличните запаси на държавния резерв. Запаси от мазут пък изобщо няма. Вестник

 

Вестник Пари

 

"С 40 листа на ден около света" е водещото заглавие на "Пари". Въпреки новите технологии и изхарчените пари за електронно правителство държавната администрация продължава да използва огромно количество хартия. На чиновник се падат по 40 листа на ден, а хартията само за тази година е достатъчна екваторът да бъде опасан един път и половина.

 

Вестник Дневник

 

Ден след като "Лукойл България" намали цените на бензина и дизела на едро и дребно, и останалите бензиностанции последваха примера на компанията. Най-масовото гориво за автомобили А-95 в четвъртък вече струваше 2.47-2.48 лв. вместо досегашните 2.53 лв., показа проверка на "Дневник" из столичните бензиностанции. На същата цена се търгува и дизелът. В сряда "Лукойл България" намали цените на едро с 2%. Вместо 2383.20 лв. за 1000 литра най-масовият тип бензин А-95 Н вече струва 2337.60 лв., показва справка на сайта на компанията. Дизелът е поевтинял до 2310.00 лв. за 1000 литра при 2350.80 лв. досега. Най-масовият тип бензин А-95 стигна до рекордно високата си цена от 2.52–2.53 лв. за литър преди две седмици. Поскъпването му беше последвано и от скок на дизела, който се изравни с цената на бензина. Тогава финансовият министър Симеон Дянков съобщи, че очаква до десет дни намаляване на цените на бензина заради световните тенденции. Според заключение на Комисията за защита на конкуренцията от 2009 г. цените на горивата на дребно се движат "в съмнителен синхрон", но няма доказателства, че на пазара има картел. От ведомството обясниха, че тайните уговорки трябва да са писмени, за да бъдат хванати, и това се постига трудно и в Европейския съюз. Цените на бензина и дизела на дребно в България са сред най-ниските в Европейския съюз, показва справка на Европейската комисия, публикувана в четвъртък.