Вестник Дневник
"Сигнали за край на кризата, МВФ все още е сред песимистите"
Финансовата криза докосна дъното
Световната икономика е изправена пред необичайно продължителна и тежка рецесия, която ще се отрази по-сериозно на развиващите се страни в Европа, отколкото на малките икономики в Азия и Америка. Това предупреди Международният валутен фонд в част от пролетната си прогноза за глобалната икономика. Пълното й съдържание ще бъде огласено в сряда преди съвместната среща със Световната банка в края на седмицата.
Становището на фонда обаче стъпва на факти от началото на годината и значително се различава от оптимистичните изказвания на водещи политици и банкери в САЩ и Европа от последните дни. Прогнозата на МВФ се размина и с периодичните отчети на големите американски банки, както и с предпазливия оптимизъм в новините от капиталовите пазари, които първи реагират на събитията.
"Константин Стаменов: Високата цена на тока гони компаниите от свободния пазар"
Индустрията оцелява в тежки условия - икономическа криза, скъпи енергоресурси, труден достъп до кредити и по-скъпи заеми, а като капак дойде и газовата криза през януари, разказва експертът. Поредното увеличение на цената на природния газ бе от 1 октомври миналата година с 24%, което съвпадна с началото на кризата. През януари имаше още 12% повишение, докато кризата се задълбочаваше. За облекчение "Булгаргаз" предложи схема на отложено плащане, но с начисляване на лихви. От тази схема никой не се възползва. Достъпът до кредитите се затегна, цените на ресурсите нарастват, а в останалите страни от ЕС енергоресурсите и кредитите поевтиняват. В Европа поевтиняват, защото имат работещи енергийни борси. При нас това поевтиняване идва със закъснение, защото цената на природния газ се определя на базата на котировките на петрола и мазута девет месеца назад. Нашата конкурентна способност намалява в драматична икономическа ситуация.
Вестник Пари
"Разписание за изход от кризата"
Партииет трябва да предложат индустриална политика. Тя е офертата на държавата към инвеститорите защо да си вложат парите тук. Бизнесът иска да чуе ясни правила в тази оферта - конкретно разписано кога, от кого и как да бъде изпълнена.
Вестник 24 часа
"Всеки лев за бюджета струва 0.6 ст."
1 лев приходи, събрани от митниците, струва на българските данъкоплатци 0.0064 лв. или 6/10 от стотинката. Това сочат данните, предоставени от Министерство на финансите за вестника. Разходите на държавата за издръжката на един митничар са били най-високи през 2008 година, а най-ниски през 2004 година.
Вестник Сега
"Данъчните бонуси за дарения оцеляха"
Гражданин или фирма, които правят дарение на болница, поликлиника, училище или университет в държава от ЕС и Норвегия, Исландия и Лихтенщайн, догодина ще ползват данъчна отстъпка. Това е окончателното решение на парламента, който през миналата седмица прие на второ четене промените в Закона за данъците върху доходите на физическите лица.
Първоначално финансовото министерство се опита да прокара поправка, според която тези дарения не се ползват с данъчно облекчение. Мотивът на хората на Пламен Орешарски беше, че данъчните много трудно могат да контролират дали подобна благотворителност не е фиктивна, с единствената цел да се пестят данъци. В крайна сметка обаче правителството и депутатите не са приели аргументите на екипа на Пламен Орешарски.
Вестник Новинар
"Автомобилите на старо поскъпнаха"
Пазарът на автомобили на старо у нас започна да се съвзема от икономическата криза и търговците веднага вдигнаха цените с около 20 процента. В момента например автомобили от марката „Ауди А4" на старо се продават за между 9000 лв. и 10 000 лв., докато преди няколко месеца този модел се търгуваше за около 6000 лв., заявиха търговци от столични автоборси.Причината за поскъпването са повечето продажби през последните два месеца, обясниха от бранша.Поскъпване се наблюдава и при високоскоростните и при нискомощните автомобили. Модели на форд, шкода, рено се предлагат за по 8000 лв. – 9000 лв., докато в началото на годината можеше да се намерят и за по 5000 лв.–6000 лв. Много македонци отиват в България, за да пазаруват автомобили на старо заради по-ниската им цена, обяснява изданието. Това е така заради нов закон в югозападната ни съседка, който забранява вноса на коли, произведени преди повече от 6 години, които съответно струват и по-скъпо. В повечето случаи техните собственици са македонци, които имат и българско гражданство и регистрират колите си в България, обясниха експерти.
Вестник Стандарт
"Дробят мезонетите на гарсониери"
Строители преграждат мезонетите на едностайни и двустайни апартаменти, за да могат да ги продадат по-лесно. Подобна практика за първи път се появи в столичния Студентски град. До преустройство прибягват собствениците на луксозни кооперации, които все още са на фаза груб строеж. Разделянето на огромните жилища на няколко по-малки е единственият шанс да се намерят купувачи във времето на криза, твърдят брокери. А който иска да изтъргува многостаен апартамент, ще трябва драстично да му смъкне цената.ъПрез последните месеци купувачи се намират единствено за малки жилища. Цените на гарсониери в Студентски град с квадратура от 44 до 52 кв. м варират от 43 хил. евро до 70 хил. евро. Така от продажбата на три апартамента, на които може да се раздели един мезонет, се изкарват от 130 хил. до 210 хил. евро. Сумата далеч надхвърля единичната цена, на която в момента може да се продаде мезонет.
Коментари
0