Проект ЗЕМЕДЕЛСКИ СВЯТ, съфинансиран от Европейския съюз, Генерална дирекция Селско стопанство и развитие на селските райони, № на договор АГРИ2011-012

Все по-често в Европейския съюз наблюдаваме ситуацията „твоето е общо, моето – само мое”. ЕС 27 може и да е единен пазар, ама всеки се бори за надмощие. „Нищо по-нормално от това”, ще кажат някои. „Пак ще ни прецакат”, биха отговорили други. Например в областта на общата селскостопанска политика....

Общата селскостопанска политика на Европейския съюз ще бъде променена за следващия програмен период – след 2013 г. В първото издание на „Агросвят” по Дарик директорът на дирекция „Директни плащания и пазарна подкрепа” в Министерството на земеделието и храните Снежана Благоева обясни, че в Общността се обсъждат три основни варианта:

Първият е по-справедливо разпределение на директните плащания за земеделските производители без изменение на сегашната система.

Вторият – преразпределение на директните плащания и изменения във формата им – т. е. въвеждане на отделни слоеве при директните плащания, а не както е сега – един единствен. Трите отделни слоя ще стимулират специфични възможности на земеделието – например, производства, които са ориентирани към опазване на околната среда, борба с климатичните промени и дори „по-хуманно” отношение към животните.

Третият вариант е премахване на директните плащания за земеделските производители и замяна с обществени плащания, които са свързани с „екологосъобразни обществени блага”. Този вариант се подкрепя от най-северните държави, но като цяло не среща „категорично да” от целия Европейски съюз.

„Третият вариант за България е най-неприемлив, защото директните плащания са много важни за българските производители. Те започнаха да ги получават през последните години и едва сега започнаха да усещат добрия им ефект”, категорична е Снежана Благоева. По думите й страната ни ще подкрепи който и да е от другите два варианта или междинен вариант, но не и третия.

„България не трябва да се отказва от плащанията си”, категоричен бе от своя страна и главният секретар на Асоциацията на земеделските производители в България Ивайло Тодоров. По думите му страната ни трябва да настоява за много силен първи стълб в общата селскостопанска политика – т.е. за директните плащания на площ. „Голяма част от парите, които усвояваме от общата селскостопанска политика, са именно за директните плащания за площ. Вярно е, че има проблеми, но все пак административната тежест е по-малка, не трябва да се правят проекти”, допълни Тодоров.

Асоциацията е против налагането на налагането на таван за директните плащания – 200 000 или 250 000 евро, каквито суми се обсъждат в Комисията. „Ние имаме големи производители, които ще бъдат много ощетени, ако това нещо бъде въведено”, коментира експертът. Той обясни, че у нас вероятно зърнопроизводството ще се окрупнява, докато в други европейски страни стопаните са по-дребни и то е разпокъсано. Тези страни имат изгода от тавана, докато българските ще изгубят.

Тодоров обърна внимание и на мерките за биологично земеделие. В настоящия програмен период то е 25% от плащанията, които вероятно няма да могат да бъдат усвоени от българските производители. За разлика от нас, големи държави като Германия имат много силно развито биоземеделие и вероятно биха настоявали за увеличаване на този процент. Ако това се случи, българските производители обаче ще усвоят още по-малко пари, смята Тодоров.

Според Снежана Благоева – вероятно няма да се стигне до тоталното премахване на директните плащания. Страната ни трябва обаче да се бори с историческия подход при разпределението на земеделските субсидии, защото чрез него до нас достигат по-малко от европейските пари за селско стопанство.

Проектът се реализира с финансовата подкрепа на Европейския съюз, Генерална дирекция Селско стопанство и развитие на селските райони. Цялата отговорност за съдържанието на документа се носи от Дарик Радио АД и по-никакъв начин не може да се приеме, че отразява становището на ЕС или генералната дирекция. Европейската комисия не носи никаква отговорност към ползвателите на информацията от документа.