Комисията за защита на потребителите (КЗП) отваря временни приемни по цялото Черноморие, за да може да реагира незабавно на жалбите на курортистите. Командированите служители владеят и чужди езици и ще бъдат адекватни при срещите с гостите от други държави. Ще бъдат обхванати всички големи курорти по време на целия сезон.

Временни приемни КЗП разкрива в Албена и Златни пясъци от 15 юни. Жалби и сигнали могат да се подават и в приемната във Варна. Според варненския шеф на комисията Илиян Станоев чрез временните приемни се скъсява пътят на потребителя на туристическа услуга до възможността да бъде подаден сигнал, а

присъствието на длъжностни лица

в курортните комплекси респектира търговците и те се съобразяват с нормативните изисквания.

Инспекторите на дирекцията вече са започнали с превантивния контрол на търговците. „Колкото по-често е нашето присъствие в местата, където се предоставят туристически услуги, толкова по-малко нарушения биха се правили и потребителските права на туристите ще бъдат по-малко нарушавани”, коментира Илиян Станоев.

От началото на проверките в регионалната дирекция на Комисията за защита на потребителите във Варна са констатирани 22 нарушения на Закона за туризма.

„През май се провеждат национални кампании за проверка дейността на туроператори, средствата за подслон и местата за настаняване, и в заведенията за хранене и развлечения”, каза още Станоев.

За миналата година най-чести бяха оплакванията от заведения, където бе констатирано разминаване в грамажа на порциите, сервиране на ястия, изчислени на 100 г живо тегло,

менюта без обявен грамаж

или изобщо липса на менюта. В хотелите разминаванията бяха между обявения и реалния брой звезди, влошени битови условия, които се предлагаха на туристите при заявена категория на мястото за настаняване; лошо качество на храната при пълно изхранване на туристите; дублиране на резервации.

От КЗП напомнят, че когато хората правят изгодни резервации онлайн, трябва да са сигурни къде се намира избраното място, преди да преведат пари за него по електронен път или с банков превод. Като цяло случаите на предлагане на несъществуващи места за отдих силно е намалял, коментират от комисията, но търсенето на изгодни оферти прави много хора поддатливи на измами.

Туроператори заявиха, че през започващото лято най-ниски ще останат цените на апартхотелите, които поради кризата не успяха да продадат апартаментите си, но там никой не може да гарантира за качеството на предлаганата услуга.

Евтини могат да бъдат и семейните хотели и квартирите, но ако курортистът не разполага с ваучер или друг официален документ за настаняването си, не може и да търси правата си.

Въпреки засиленото присъствие на експерти по Черноморието, те ще реагират на всеки сигнал и от вътрешността на страната, където през лятото има много почиващи ­ от висококатегорийни СПА хотели до обикновени мотели и хижи.

„Независимо от цената, която човек плаща за настаняване, за прехрана или за друга услуга, ако правата му са нарушени, трябва да търси съдействие от КЗП, за да бъдат премахвани порочните практики”, каза шефът на КЗП Веселин Златев.