Българите похарчиха 88 млн. лева за посрещане на коледните и новогодишните празници извън дома. Заради по-малкия интерес към закупуване на куверти и намалелите пътувания към съседна Гърция спадът ще бъде сумарно около 8 на сто, съобщи Румен Драганов, председател на Института за анализи и оценки в туризма. 

Според експерта причина за намалението не са само икономическата криза и споровете около тютюнопушенето, но спадът има и културно измерение, защото голяма част от новите българи със специфичен лайфстайл, които в миналите години плащаха високите куверти, не искат вече да празнуват по познатата схема. 

Вече не работи формулата фолкпевица, плюс ордьоври от сьомга и разни скъпи европейски гастрономически гъдели. Според специалиста това е една от причините за увеличения интерес към частните партита. 

През тази година има обаче огромен брой частни събирания, които се организират с кетъринг, поръчан в ресторанти, но без да се ползват техните зали. Общият спад на празнуването в заведения е около една трета,

продадените куверти са с 30 на сто по-малко

Средната цена на кувертите за посрещане на Нова година бяха около 100 лева. В тях се включват храна, напитки, програма и охрана.

Като тенденцията за пътуване в чужбина също отбеляза спад, като близо 60 на сто по-малко туристи са излезли в Гърция. Само през декември нашенците, които са преминали границата при Кулата, са четири пъти по-малко, докато съседите, дошли у нас, са три пъти повече от края на 2012 г. 

Специалистите са категорични, че се е обърнала тенденцията българите да ходят масово в Гърция и вече отчитаме по-високи посещения от съседите, отколкото са нашите в това направление. Една от причините е, че у нас се изградиха огромен брой молове, които имат много декари търговска площ. Не е тайна, че българите ходеха до съседен Солун и на шопинг, сега обаче

комшиите

идват при нас за покупки

Освен това Гърция е доста по-скъпа дестинация, отколкото е нашата страна. Шлагерът Гърция отмина и точката на насищане е достигната и затова наблюдаваме отлив на посетители, категоричен е Драганов.

Новата мода да се пътува до Сърбия също е силно преувеличена, има дори намаляване на пътуванията и към тази съседна страна.

Очакванията за зимния сезон са положителни, през последните три години страната ни се представя изключително успешно на международните туристически пазари. Българският зимен туристически продукт отговаря изцяло на високите изисквания на хората, които се занимават със ски и сноуборд. 

Първите седмици на сезона показаха, че има истинско нашествие на гръцки туристи за Коледа и Нова година. Очаква се тази тенденция да се запази и да имаме за целия период лек ръст от 2 на сто. 

Между декември 2013 г. и април 2014 г. у нас ще дойдат около 1,4 млн. чуждестранни посетители, като това са не само хората, които ще карат ски, но и гостите, дошли за СПА процедури, както и ангажираните в културния и бизнес туризма.