На книга, технологичният гигант Apple притежава милиарди долари в кеш, разполага с три чисто-нови продукта и току-що сгря отношенията си с феновете в Америка като анонсира, че занапред ще произвежда продуктите си в САЩ. Сега се опитайте да кажете това на трейдърите, които се надпреварват кой ще натисне по-бързо бутона "Продай" върху тикера на акциите на Apple. Това доведе до срив в пазарната капитализация на компанията, която намаля със $ 150 през последните търговски сесии. Защо пазарът не вярва вече в компанията разсъждава анализ на Хавиер Давид, специалист, коментирал ситуацията пред CNBC.

Според него една от причините за недоверието към Apple e свързана с перспективите пред новите й продукти. Занапред компанията ще разчита на печалби от търгувания в ниския ценови сегмент iPad Mini. Инвеститорите се съмняват, че компанията ще успее да отчете ръст на печалбата, продавайки евтин продукт.

Това може да се отрази върху способността за реализиране на достатъчно продажби от по-скъпите продукти като iPad и Mac- компютрите.

Растежът забавя своя темп и маржовете на печалба се свиват. Това е, което тревожи инвеститорите, още повече, че конкуренцията със Samsung се изостря. При по-нисък ръст на печалбата, Apple губи конкурентното си предимство пред Samsung в очите на инвеститорите.

Произвежданият от корейския гигант смартфон Galaxy наскоро задмина iPhone по продажби и пазарният му дял продължава стремглаво да се увеличава. В същото време и двете компании ожесточено се съдят за патенти при използваните технологични решения в продуктите им.

На следващо място притеснително за инвеститорите е дали Apple имат готовност да извадят на пазара нови продукти, тъй като въпреки, че коледния сезон ще се отрази позитивно върху продажбите на новите iPhone 5 и iPad Mini, след Нова година пазарът ще е гладен за нещо ново.

Очакванията към Apple са, че след този период компанията ще обяви напредък в разработките на телевизора Apple TV. Това обаче не е онова смело визионерство, което предлагаше покойният Стив Джобс. Докато той бе жив култът към Apple бе култ към иновациите. Сега в очите на потребителите компанията се е превърнала в просто една от многото, които оперират в технологичния сегмент.

* Не е препоръка за вземането на инвестиционно решение!