Китай започна преговори за строеж на железопътна линия, която да свързва атлантическия и тихоокеанския брегове на Колумбия, съобщи FT.

Проектът за 220 километровия „сух канал“ е едно от предложенията на Пекин за разрастване на търговските връзки с Азия и подобряване на инфраструктурата на Колумбия.

Предложението едва ли радва Вашингтон, тъй като ще конкурира Панамския канал, а и властите в Богота го използват за натиск върху САЩ да одобри споразумението за свободна търговия между двете страни.

През Панамския канал преминава около 5% от световния търговски поток, като водният път се използва от 13 000 до 14 000 кораба всяка година.

Пекин цели достъп и до полезните изкопаеми на централноамериканската страна. Колумбия е петият по големина износител на въглища в света, но поради исторически причини, повечето от големите пристанища са разположение на атлантическия бряг на страната.

Проектът е част от китайска инвестиция за 7.6 млрд. долара в 791 км нови железопътни линии в Колумбия и подобрения на пристанищните съоръжения в Буенавентура.

Размерът на стокообмена между Китай и централноамериканската страна е нараснал от 10 млн. долара през 1980 г. до над 5 млрд. долара за миналата година.