Цената на прясното мляко се е повишила на международните пазари с 49% само от началото на тази година. С оглед на това, че близо 30% от млякото в България е вносно и освен сухо мляко в тази сума влиза и мляко с високо качество, което се използва за закваски, това е доста притеснителна новина.

Едва ли обаче печалбите от ралито на млякото ще останат в производителите му. Силното му поскъпване се дължи до голяма степен на покачването на цените на фуража. Според оценката на американското министерство на търговията, цитирана от Bloomberg, докато приходите на производителите на зърно и на памук ще се увеличат с повече от 20 процента през тази година, приходите в млекопреработвателните предприятия може да намалеят с 13 процента.

 

Краткосрочните фючърси за доставка на мляко достигнаха на 11 март в Чикаго 2.305 долара за литър, което е 32-месечен връх. А до историческия връх на цените от юни 2007 г. остават още 14%.

От началото на годината ралито на млякото изпревари всички земеделски фючърси търгувани в Ню Йорк и в Чикаго, включително памука, който поскъпна с 42% и достигна рекордно историческо ниво през миналата седмица.

През 2010 година международните доставки на мляко нараснаха с 63% до 3.7 милиарда долара, което е близо до рекорда от 3.8 милиарда долара, достигнат през 2008 г., показват данните на Dairy Export Council.

 

Износът на сирене от САЩ се е покачил до исторически връх, а продажбите на мляко на прах са нараснали с 61%.

 

Това се дължи до голяма степен на увеличеното търсене в Китай, който според данни на правителството на Нова Зеландия е купил 35.3 милиона тона мляко и млечни продукти, в сравнение с 6.9 милиона тона през 2008 г.

 

Силното покачване на цените на суровината вероятно ще продължи през следващите няколко месеца, докато не се задейства коригиращия механизъм на пазара и високите цени не доведат до свръхпроизводство.

 

Според оценки на Министерството на земеделието в САЩ, в края на 2011 г., добивът на мляко в страната, която е вторият по големина производител в света, може да нарасне с 1.7% до 88 млн. тона.

 

Не е препоръка за вземането на инвестиционно решение!