Покупката на акции на Volkswagen напомня цветистия израз „да хванеш падащ нож“, когато рискът е да се сграбчи острието вместо дръжката. Несъмнено, цената им падна много. През април 2015 г. книжата на компанията се търгуваха на цена от 245 евро. В момента инвеститорите ги оценяват на около 130 евро, а преди малко повече от седмица дори имаше сделки под нивото от 100 евро. Спадът стана след скандала с дизеловите двигатели и софтуера, прикриващ замърсяването, превърнал се в най-голямата корпоративна грешка от взрива на платформата на British Petroleum в Мексиканския залив досега. Търсенето на прилики обаче трябва да се ограничи само до налагането на глобите и евентуално до спада на цената на акцията. VW вече задели 6.5 милиарда евро за разходи по преоборудване на 11 милиона автомобила, но окончателната сума може да бъде много по-голяма, включвайки и съдебните разходи, пише Цветослав Цачев, ръководител "Анализи", ЕЛАНА Трейдинг.

 

Volkswagen струва близо 50% по-малко в сравнение с върховете си от март-април. Половината от този спад се дължи на пазарната корекция преди скандала. Акцията стана много евтина, когато се оценява спрямо предишните си резултати. Коефициентът цена/печалба, например, е под 5. Книжата на ВР паднаха много по-силно след катастрофата през 2010 г., а загубата за цената е 54% за по-малко от три месеца. Това отговаря на общия спад на Volkswagen досега и е една от причините да се включат спекулантите, които търсят краткосрочни печалби от възстановяване на цената.

 

Разликите между BP и Volkswagen са много по-съществени. Без да влизам в детайли, ключовият момент е, че продажбите на автомобили и марката VW ще бъдат много по-силно засегнати, отколкото бяха приходите на BP. И това има отражение върху стойността на компанията и евентуалното възстановяване. Проучване в Германия показва, че 41% от респондентите виждат дългосрочен негативен ефект за марката, а 11% повече не искат да купят автомобил на VW. Това означава, че приходите ще паднат с поне 11%. На ниво група резултатите би трябвало да са подобни заради широкото използване на дизелови двигатели и евентуалните отстъпки в цените, които компанията ще прави за запазване на пазарния дял.

 

Да се купят акциите на база Р/Е от 5 при резултати към средата на 2015 г. е като да се управлява автомобил напред само с поглед в огледалата за задно виждане. Р/Е за следващата година също не е подходящото поради риска от загуби. Ефектът от скандала ще се усеща поне още две години. Точна прогноза за отражението върху резултатите нямат дори във VW.

 

Ще разгледаме два сценария за развитие на приходите и на оперативната печалба. Първият е за 13% спад на продажбите, което е по-реалистичният вариант за момента. Вторият представлява 30% свиване на приходите, което би било възможно най-негативното развитие на събитията.

 

Двата сценария са сравнени с тренда, който наблюдавахме от 2012 г. досега. Този трети вариант няма как да стане факт, но дава представа за реалната стойност допреди няколко месеца. В модела с дисконтираните парични потоци включвам запазване на нормата на възвръщаемост, инвестициите и задлъжнялостта. Резултатите през последните 4 години бяха много стабилни и прогнозирането им не е никак трудно. Изненадващо или не, стойността на една акция в този случай излиза 250 евро, колкото тя струваше преди половин година. Тоест, моделът дава ясна представа за отношението на пазара към позицията.

 

При сценариите за 13% и 30% спад на приходите и съответните промени надолу на маржовете се получават цени от 122 и 50 евро. Тези стойности не включват евентуалните глоби. За 5 милиарда евро глоба трябва да извадим от стойността на акцията по 10 евро, така че цената на акцията днес отговаря на спад от поне 10% в продажбите на компанията. Много е вероятно автомобилният сектор да преживее сериозни промени през следващите години, но не мисля, че песимистичният сценарий е актуален. Обикновената акция намери подкрепа от нивото на 100 евро. По-силно възстановяване на акциите на Volkswagen, обаче, изисква позитивни изненади в приходите и ясна стратегия как компанията ще се справи с кризата. Такива сигнали още няма.

 

Дали да се купува? Покачването на цената на акциите на Volkswagen отразява спекулативния интерес, който изглежда изчерпан. По-предпазливите инвеститори с дългосрочен хоризонт може постепенно да купуват планираното количество книжа, но поне с промеждутъци от 6 месеца. По този начин ще има възможност да се оцени негативния ефект върху резултатите и размера на глобите. И не на последно място, да се проследи реакцията на пазара, която ще определи печалбите от рискова инвестиция в една от водещите автомобилни компании.