Определеният с решение на правителството концесионер на Автомагистрала „Тракия” няма да може да осигури финансиране за 112-километровото трасе, стана ясно днес, когато изтича срокът, даден на българо-португалското дружество от министъра на регионалното развитие и благоустройството Асен Гагаузов. Това всъщност не е неочаквана новина на фона на световната финансова криза, от която пострадаха много банки, а сред тях и тези, от които трите португалски фирми в консорциума – Лена, МСФ и Сомаг - очакваха кредитиране. Концесионерът водеше преговори с UBS,Deutsche Bank и Goldman Sachs.

Вариантът отново да се мисли за концесия е неприемлив заради проточването в строителството на трасето, което може да отнеме още един правителствен мандат със същия резултат, обясни пред Дарик Стефан Гунчев, началник на кабинета на министъра.

През феврурари министър Асен Гагаузов обяви, че родните компании – Трейс Груп холд, Главболгарстрой и Холдинг пътища могат да участват като подизпълнители на концесионера на магистралата. Той мотивира посочването тъкмо на тези имена с мотива, че фирмите са достатъчно големи и с опит в пътното строителство.

Това, което се очаква занапред, е да бъдат обявени търгове и със средства от бюджета да се дострои магистралата. Намерението на строителното ведомство е да използва и парите от иракския дълг. Според Евгени Чачев, бивш министър на регионалното развитие, за целия участък от 112 км ще стигнат 300-350 млн. лв., от които около 80 млн. лв. ще трябва да бъдат осигурени до края на годината, ако търговете се проведат по съкратена процедура и договорите за изпълнение бъдат сключени през лятото.

Според оценката на настоящия министър обаче ще мине поне един месец докато протече процедурата по внасянето в Министерски съвет и одобрението на решението магистралата да се строи с бюджетни средства. Това пък може да стане едва след като концесионерът внесе официално писмо в Министерството, с което уведомява, че не може да намери финансиране. Оптимистичният срок за приключване на търговете е началото на есента.

Договорът за 35-годишната концесия на Автомагистрала "Тракия" е на стойност 715 млн. евро.