Консултантите са "вирус", един от тях може да зарази цялата организация. Това звучи крайно. Но колкото по-задълбочено разглеждате консултациите, толкова по-вирулентни изглеждат, съобщава FT.

Вирусите не могат да съществува самостоятелно.
Те се нуждаят от жив приемник. А консултантите не могат без клиенти, в противен случаи те биха били просто сбор от умни хора, обсъждащи стратегии, нещо като мозъчен тръст или бизнес училище.


Вирусът може да мутира в различни щамове. Управлението на консултациите започва като мутации на дружества едно в друго. Ключовите думи стратегия, маркетинг, операции, обслужване на клиенти, информационни технологии, дават имената на основните консултантски щамове.

 

Вирусът се размножава. Индийската Tata Consultancy Services очаква да увеличи работната си сила до 65 000 души през годината до края на март. Миналата година, Deloitte Touche Tohmatsu, подобно на други водещи компании в сектора, заяви, че ще наеме 250 000 нови служители през следващите пет години, като планираното нетно увеличение на работните места е 50 000.

Всички живи същества са податливи на вируси. Частният сектор и публичния сектор, организациите с идеална цел, всички са установявали консултантски грешки. Консултантската пандемия на запад се разширява и към развиващите се страни.

 

Вирусите са издържливи. Консултантите надживяват скандалите и понякога дори липсата на клиенти. Но им трябват дружества приемници, за да оцелеят и да възпроизвеждат доходи за себе си в дългосрочен план. Те са вирус, който паразитира, но рядко убива приемника си.

 

Но имунната система на пазара почва да се събужда. Например директорите на многонационалните компании вече отбелязват мрачно, че консултантите, които съветват мениджърите, как да управляват бизнеса, са станали повече от индустриалците и инженерите в дружествата.

От друга страна, кризата накара компаниите да намалят средствата за външни консултации. Малко клиенти се поддават на идеята, че вложените пари и добавената стойност не са взаимно изключващи се. Те купуват конкретни, краткосрочни съвети, които са по-евтини като цяло, но по-малко изгодни за консултанта.

Големите клиенти, ако искат външни съвети, се обръщат към съветници с глобален обхват, които предлагат специални
услуги или персонално внимание от топ съветници. Тези консултанти омаловажават усилията на счетоводителите, за да разширят дейността си и на тяхна територия.

 

Но самите консултантски дружества не успяха да се възползват от трупаният в продължение на половин век опит и да разширят своя обхват чрез консолидация. Провалът през миналата година на планирания съюз между Roland Berger и Deloitte и отхвърлянето на сливането на Booz и AT Kearney показват, колко трудно е за консултантите да преодолеят себе си.


В същото време консултантите успешно подпомагат фирмите при формулирането на стратегии за намаляване на разходите. Но сега им е по-трудно да убедят хора като тях в нуждата от външна помощ. Стратегическото и оперативно ноу-хау влязоха в кръвния поток на големия бизнес. Освен ако не се адаптират, консултантите скоро ще са изправени пред засилващия се имунитет на системата.