Купуването на нови електромобили у нас ще бъде насърчавано със сума от 5 хил. лв. за всеки първи автомобил от този тип, закупен от физическо или юридическо лице. За хибридните коли насърчаването ще е в размер на 2500 лв.

Това е записано в плана за действие за навлизане на зелените технологии в транспорта у нас за периода 2012 – 2014 г. За сравнение, в богатите европейски държави тези суми са съответно до 6 хил. евро за електромобил и 3 хил. евро за хибрид.

На този етап цената за изцяло електрическа кола у нас е между 55 и 70 хил. лв.

Предложението на междуведомствената работна група е за времето до 2016 г. да се осигури еднократната субсидия. Предвижда се финансовият ресурс на мярката да дойде от небюджетни източници, като е възможно сумите да се осигуряват от схемата за търговия с емисионни квоти.

Подкрепата за зеления транспорт в страната ще бъде подкрепен и чрез въвеждане на преференции при плащането на годишен данък за автомобилите. В момента данъкът зависи от мощността на двигателя и годината на производство и екохарактеристиките не намират приложение при определянето на данъчната основа.

Освобождаването от налог ще е постоянно за електромобилите и поне за 5 години за хибридните коли.

Екоколите ще могат да се движат безпрепятствено и по бус лентите, където те са обособени в градовете. Безплатното паркиране на електрическите автомобили в синя зона трябва да бъде уредено до 2014 г.

По препоръка на ЕК трябва да бъде премахната регистрационната такса на зелени коли за период от 5 до 10 години. Сред облекченията е предвидено и намаляване на стойността на винетките.

Документът определя като целесъобразно въвеждането на диференцирани ставки за винетките за отделни категории екологични автомобили. Практиката на държавите членки е екопревозните средства с електрическо задвижване да бъдат освободени от винетни такси. Най-скъпи ще бъдат винетките за стари автомобили, които според специално изготвена скала създават най-голямо замърсяване.

В плана за действие е предвидено през 2013 г. всички общини да са изготвили своя програма за инфраструктурата за зареждане на тези коли. Началото ще бъде поставено чрез пилотни демонстрационни проекти в отделни общини.

Пари за инфраструктурата могат да се вземат от международен фонд „Козлодуй”. В плана за действие е обяснено, че разходите за такива проекти, които влизат по програмите за устойчива градска мобилност, може да се планират в следващия програмен период.