Топлофикациите да нямат право да "закрепостяват" клиенти, като им забраняват да демонтират радиаторите от домовете си. По по-справедлив начин да се изчисляват дължимите сметки за сградна инсталация, а потреблението на топла вода да се прецизира чрез поставянето на допълнителни измервателни уреди. Това предлага Комисията за защита на конкуренцията, която се самосезира по съмнение в конфликт между нормативната уредба и правата на потребителите.

Анализът на антимонополистите завършва с констатация, че Законът за енергетиката и Наредбата за топлоснабдяването нарушават конкуренцията на пазара и лишават потребителите от избор при снабдяването с топлинна енергия. Ето защо КЗК е изпратила становището си до Народното събрание, което има власт да промени разпоредбите, както и до министъра на икономиката, енергетиката и туризма, който би могъл да прояви активност във внасяне на проекта за изменение за гласуване в парламента.

По отношение на методиката, по която се определя задължението на потребителите за ползваната топла вода, КЗК намира, че тя води до некоректно разпределение на разходите между отделните потребители в сградата. В момента разпределението се извършва по формула, при положение, че съществува техническа възможност за монтиране на допълнителни топломери в абонатните станции.

По отношение на схемата, по която се заплаща топлинната енергия за сградната инсталация, КЗК посочва, че е редно общото събрание на живущите в сградата, а не топлинните счетоводители да взема решение за това как да се разпредели този разход.

Казусът, предизвикващ най-голямо недоволство сред потребителите на топлофикационни дружества, а именно забраната да демонтират радиатори от апартаментите си, също е решен в тяхна полза от специалистите на КЗК.

"Посочената забрана е в ущърб на благосъстоянието на потребителите, тъй като, ако искат да прекратят подаването на топлинна енергия до своите имоти, могат да го направят само чрез монтираните вентили на отоплителните тела, но в този случай трябва да заплащат цената за отчитане и дялово разпределение за тези отоплителни тела, въпреки че на практика те не излъчват топлинна енергия", пише в становището на антимонополистите.

Те посочват, че ефективната конкуренция предполага доставчиците да се стремят да задържат клиентите си и да привличат нови чрез подобряване на качеството на услугите, а не чрез законови забрани и процедури, ограничаващи възможностите за отказ от съответните услуги. Ето защо комисията предлага забраната да отпадне, като бъде разрешено демонтирането на радиатори извън отоплителния сезон.

КЗК се противопоставя и на ограничения потребителски избор при смяна на топлинен счетоводител. В момента съседите в един блок са задължени да монтират уреди за дялово разпределение от един и същ модел, доставени от един и същ търговец. Потребителите са длъжни да купят уредите от фирмата, предоставяща услугата.

"Това ограничава „мобилността” на потребителите при избора им на топлинен счетоводител и създава пречки пред ефективната конкуренция между фирмите за дялово разпределение, включително ценовата конкуренция между тях" е становището на антимонополният орган.

КЗК обръща внимание, че така разписана, нормативната уредба ограничава възможностите за появяването на алтернативни доставчици на топлинна енергия, които да снабдяват потребителите, поради което се препоръчва широк обществен дебат по проблема и  насърчаването на навлизането на алтернативни доставчици на топлинна енергия и създаването на условия за възникването на свободен енергиен пазар.