Пореден картел при бутилираното олио разби Комисията за защита на конкуренцията. За започнала разработка от КЗК бяха загатнали още през април месец тази година.

В прессъобщение от днес от КЗК информират за наложени две глоби заради сключено споразумение, нарущаващо конкуренцията на пазара, посредством определянето на минимални цени за продажба на рафинирано олио. Уличени в това дейние са Звезда АД, която ще трябва да плати глоба от 85 673 лв. и ЩООП0 Търговия и туризъм АД, която е санкционирана със 76 154 лв.

Проучването на антимонополистите е установило, че сключените между Звезда и КООП Търговия и туризъм  дистрибуторски договори предвиждат задължение за дистрибутора при продажбата на договорните стоки да се съобразява с ценовата политика на Звезда и конкретно с препоръчителните цени, определени в ценовата листа. Въпреки че клаузата реферира към „препоръчителни цени“, в действителност тя представлява задължение за дистрибутора да се придържа към крайни продажни цени и му отнема възможността свободно да определи цената, на която да предлага закупените стоки.

Освен това дистрибуторът няма право да продава на трети лица стоките под размера на официално обявената ценова политика на Звезда АД. Съгласно тази клауза, КООП Търговия и туризъм АД се съгласява да не продава закупената стока от Звезда АД на цена под минималната официално обявена от Звезда АД. Ценовото ограничение се отнася и за предлаганите цени на поддистрибутори от страна на дистрибутора, който е длъжен да съгласува цените с представител на Звезда АД.

По този начин дистрибуторът е лишен от свободата да определя сам пазарното си поведение и ценовата си политика. Залагането на фиксирани и минимални препродажни цени на бутилираното слънчогледово олио лишава дистрибутора от възможността да намали цените като реакция от ценовия конкурентен натиск и води до поддържане на по-високи цени за крайните клиенти. Директният ефект е поддържане на високи цени за продуктите от определена марка.