Комисията за защита на конкуренцията разреши на Максима България ЕООД да сложи ръка на търговската верига Калея чрез сключването на дългосрочни договори за наем.

Антимонополистите посочват, че в резултат на сделката ще настъпят хоризонтални ефекти на пазара на търговия на дребно с бързооборотни стоки в супермаркети, хипермаркети и дискаунтъри, както и в смесени магазини за търговия с храни и нехранителни стоки на територията на град София. Крайните изводи на КЗК обаче показват, че ефектът от сделката няма да попречи на ефективната конкуренция в този бранш като цяло.

Анализът на пазара е установил, че търговията на дребно с  бързооборотни стоки в София не се различава съществено от останалите населени места в страната - в столицата традиционната търговия също е предпочитана от населението, за което допринасят навиците на българския потребител. Удобната локация и гъвкавото работно време са определящи за клиентите, като Комисията отчита и това, че липсва изградена трайна потребителска култура за пазаруване в определен тип магазини, водещи са ценовите колебания, в резултат на които търсенето се преориентира лесно.

Ето защо традиционните (квартални, малки, смесени магазини, павилиони и други) и модерни форми на търговия (търговски вериги) са все още участници на един и същ продуктов пазар. Обобщените данни от получените становища на конкуренти и маркетингови агенции показват, че нивото на проникване на модерната форма на търговия заема около 30 % в цялата страна, като дори и на  територията на град София този процент е около 40 %. Ето защо като цяло пазарът може да се определи като нискоконцентриран.

Оценяваното в конкретния случай придобиване на контрол върху магазини от търговска верига Калея ще има незначителен ефект върху пазара, тъй като не представлява окрупняване на големи участници със значителни пазарни позиции.

По своята характеристика разглежданият пазар е динамичен, на него не са установени непреодолими бариери и има потенциал за развитие, изразяващ се във възможността за навлизане и разрастване на участниците.

Очакванията на участниците на пазара и на водещите  маркетингови агенции са, че делът на „модерната търговия” ще се увеличава за сметка на традиционните форми, които въпреки това в краткосрочен и средносрочен план ще продължат да имат относително висок пазарен дял.