Няма никакво съмнение, че заради технологичните промени, начинът, по който се предоставят банковите услуги се изменя драматично, коментира главният изпълнителен директор на УниКредит Булбанк, Левон Хампарцумян.

Според него в следващите 3 до 5 години ще настъпи трансформация, която технологично днес вече е на пазара. Промяната на начина, по който се предоставят банковите услуги става някак си неусетно. Разбира се, когато дойде време за развитие, обикновено растежът е експлозивен. Подобно нещо сме виждали преди години с мобилните телефони. Смартфоните и таблетите играят съществена роля в промените сега. Начините за предоставяне на банкови услуги ще стават все по-разнообразни. Каналите за тях ще са все по-многобройни.

Чака ни едно възхитително и по-удобно бъдеще, прогнозира Хампарцумян. Новите услуги ще бъдат по-ефективни, може би ще бъдат и по-евтини, но никога няма да са безплатни, категоричен е банкерът.

По данни на Google на всеки българин вече се падат по средно 1.9 свързани с интернет устройства. Половината от тях са мобилни – смартфони и таблети. А над 80% от хората в България до 54-годишна възраст имат достъп до глобалната мрежа. Една четвърт от българските домакинства използват всички възможни платформи за целта – компютър, телефон и таблет.

На тази база се променя и начинът, по който българите пазаруват. Около 25% от потребителите в страната вече са използвали смартфон за пазаруване. По този показател България изпреварва пазари като Германия и Япония.

Общо 70% от покупките в страната започват с търсене онлайн. А една трета от сделките се осъществяват изцяло в интернет.

От УниКредит Булбанк отчитат ръст на заявките за банкови продукти и услуги онлайн с 40% през миналата година. Вече е възможно например потребителски кредит да бъде изтеглен, без клиентът да посещава клон на банката.

В същото време 70% от ежедневните операции клиентите извършават изцяло чрез алтернативни канали за банкиране – онлайн или в зоните за самообслужване.

Цветанка Минчева, директор Банкиране на дребно в УниКредит Булбанк, определя ставащото като важна крачка към трансформация на традиционното банкиране към променящите се очаквания на клиентите за по-лесен и по-бърз достъп до финансови услуги без ограничение от работно време или местоположение.

Това обаче няма да доведе до свиване на клоновата мрежа на банката в България, смята Минчева. Според нея в офисите за обслужване на клиенти ще започнат да се предлагат по-различен тип услуги с по-висока добавена стойност за клиентите, като консултации. Така традиционното банкиране и новите тенденции всъщност ще вървят заедно.

УниКредит Булбанк отчита 4.5 млн. плащания през интернет и мобилни банкиране и 16 млн. тегления от АТМ, като 70% от транзакциите вече се извършават по дистанционен път.

За 2014 г. 10% от продажбите на продуктите на банката са онлайн, включително 20% от продажбите на кредитни карти и 15% от заявките на потребителски кредити.

Само за две години, от 2012 до 2014 г., ръстът на потребителите на онлайн услуги е 84%, а клиентите, които ползват мобилно банкиране се увеличават с 470%.

Apple пусна в САЩ през миналата година своя платформа за плащания през мобилен телефон, която не налага договор за услугата между банката и мобилния оператор. Големият конкурент Samsung направи същото през тази година.

Банките отговарят на предизвикателството чрез нови форми на плащания, като безконтактните карти. Данните на УниКредит Булбанк показват ръст със 79% на безконтактните плащания през миналата година. Вече една трета от картите издадени от банката в България работят с новата технология.