Във връзка с изявления на Сдружението на организациите от автомобилния транспорт /СОАТ/, пресслужбата на ЛУКОЙЛ-България заявява следното: Цените на горивата на дребно се формират от следните основни компоненти:
цена на суровината; производствени разходи; разходи на дистрибутора; данъци и акцизи; международни цени на готовите горива /фактор търсене и предлагане/; печалба.
В сравнение с ноември 2006 г., когато цената на суровия петрол е била приблизително същата, както в момента, някои от компонентите, формиращи цената на горивата и по-специално на дизеловото гориво в България, са се изменили по следния начин:
1. Производствени и дистрибуторски разходи - по данни на НСИ, инфлацията спрямо ноември 2006 г., влияеща върху производствените и дистрибуторски разходи, е 23%.
2. Данъци и акцизи
Компонент |
Ноември 2006 |
Ноември 2008 |
Изменение |
Акциз върху ДГ |
430 лв/1000 л |
600 лв/ 1000 л |
+ 40 % |
В резултат, наблюдаваме следното изменение на крайните цени на коментираното в изявленията на превозвачите дизелово гориво:
Цена |
Ноември 2006 |
Ноември 2008 |
Изменение |
Цена на едро ДГ без акциз и ДДС |
825 лв/1000 л |
979 лв/1000 л |
+ 19% |
Крайна цена на едро ДГ /с включен акциз и ДДС/ |
1506 лв/1000 л |
1894,80 лв/1000 л |
+ 26% |
Цена на дребно ДГ |
1, 62 лв/литър |
2,05 лв/литър |
+ 27% |
Както се вижда от горните данни, основната причина за по-високата крайна цена на дизеловото гориво е предприетото изпреварващо покачване на акцизите – от 1 януари 2007 г. двойно над предвидения график, и отново от 1 януари 2008 г.
Въпреки че размерът на печалбата по принцип представлява търговска тайна на всяка компания, все пак бихме желали да подчертаем, че в момента чистата печалба на литър дизелово гориво е максимално свита и резервът за по-нататъшното й свиване е нулев. Сравнението на производствените цени и цените на дребно показва, че „ЛУКОЙЛ Нефтохим Бургас” като производител и „ЛУКОЙЛ-България” като дистрибутор са направили всичко необходимо, за да компенсират влиянието на фактора „Данъци и акцизи”, който формира почти половината от крайната цена на дизела, и да поддържат изгодни за потребителя крайни цени, и то за сметка на търговската си печалба.
В резултат, в момента България е с най-ниската цена на дизеловото гориво в Европейския съюз както посочват и официалните данни на Европейската комисия.
* DarikFinance.bg помества пълния текст на съобщението на Лукойл, както и предоставения от тях линк със стойностите на горивата в страните от ЕС.
Коментари
0