Столичани ще могат да пътуват с метрото срещу 35 лв. на месец, предвиждат подготвените тарифни промени в градския транспорт. Картата ще важи за двете линии на метрото и се очаква да бъде пусната през април. Втората линия на метрото от "Надежда" до "Хладилника" обаче ще влезе в експлоатация в края на август, т.е. 5 месеца картата ще осигурява на практика движение само по една линия.

Общината планира да извади от употреба около половината от сега съществуващите карти и билети. Карта за една линия за един и три месеца, както и карта за две линии за един и три месеца няма да има. От Центъра за градска мобилност изчислили, че това са най-рядко купуваните карти от гражданите. Тези карти се купували от под 3% от пътуващите, а разходите на ЦГМ за тях са по-високи от приходите.

От април няма да се продават и талоните с 5 пътувания, комбинираният билет за надземен транспорт и метро за един час, петдневната карта за всички линии. От преференциалните карти - за ученици, студенти и пенсионери - отпадат тези за 2, 3 и 6 месеца. Общината пуска "семеен пакет" за учениците и родителите - ако единият родител си купи едномесечна карта за всички линии, картата на детето му за един месец за всички линии ще струва 10 лв. вместо 20 лв. Фирмите, които купят повече от 50 едногодишни карти за цялата градска линия на своите служители, ще плащат за десет месеца вместо за цялата година.

В следващите три години кметството планира и подмяна на около 150 от най-старите автобуси в столичния градски транспорт. Те са на възраст между 20 и 27 г. и по всички норми трябва отдавна да са спрени от движение. От всички около 850 автобуса в столицата само 30% са под 3 г., а средната възраст на всички автобуси е 13 г., обясни зам.-кметът по транспорта Любомир Христов.

Един нов автобус струва около 200 000 евро. Най-вероятно "Столичен автотранспорт" ще тегли заем. Според балансовите отчети за 2010 г. обаче текущите пасиви (задълженията) в автотранспорта надвишават текущите активи с близо 15 млн. лв., което според одиторите "показва съществена несигурност, която може да породи значително съмнение относно способността на дружеството да продължи да функционира като действащо предприятие". Задълженията също растат - от над 42 млн. лв. през 2010 г. до над 46 млн. лв. за м.г. На този фон се отчита нищожна печалба от малко над 10 000 лв. Автотранспортът изплаща и лизинг за нови автобуси.

До края на годината електронната система за таксуване трябва да бъде въведена в целия градски транспорт. Така хартиените карти ще останат в историята. Тикет системата струва 7 млн. евро, които ЦГМ изтегли като заем.