Между 300 и 400 000 евро са дневните загуби на българските авиопревозвачи и чуждестранните компании, които изпълняват полети на територията на страната - в резултат на кризата с облака от вулканична пепел. Това съобщи пред Дарик Йовко Йоцев от Асоциацията на българските авиокомпании. От българското представителство на Международната асоциация за въздушен транспорт изразиха недоволство от цялостното затваряне на небето над Европа в последните няколко дни.

Заради спрените полети в Европа авиокомпаниите у нас ще понесат щети за десетки милиони евро, съобщи Йовко Йоцев. Ако приемем, че 15 полета не са изпълнени, значи от порядъка на примерно 300-400 000 евро. Като приблизителна оценка за ден, това е вярно, каза Йоцев.

В световен мащаб авиобизнесът губи по около 200 милиона долара дневно от продължаващата вече близо седмица криза с надвисналия над Европа облак от вулканична пепел, категоричен бе пред Дарик Йордан Карамалаков от Международната асоциация за въздушен транспорт (IАТА). Оттам са убедени, че европейските правителства са предприели твърде строги мерки като са затворили въздушното си пространство и така са утежнили критичната ситуация за авиокоампниите. Авиокомпаниите твърдят, че са пропуснати възможности да се лети и при тези условия достатъчно безопасно. Генералното затваряне на въздушното пространство не е най-доброто решение. IATA призовава правителствата да постигнат съгласие по възможностите да има по-голяма гъвкавост при ограниченията на въздушните пространства, засегнати природното бедствие, каза Карамалаков.

От Международната асоциация за въздушен транспорт настояват правителствата спешно да намерят решение за отваряне на някои въздушни коридори над Европа.

Кризата в авиобизнеса и евентуалното отваряне на някои европейски въздушни коридори ще бъдат обсъдени от министрите на транспорта на Европейския съюз, които ще проведат заседание чрез видеоконферентна връзка около 16 часа българско време. От българска страна ще участва заместник транспортният министър Камен Кичев, тъй като ресорният министър Александър Цветков е на конференция в Испания.

 

Отмяната на полети се наложи поради метеорологичните условия в Европа и облака вулканична пепел в атмосферата. Заради него са затворени десетки летища в Европа. Това са извънредни обстоятелства, а в такива ситуации самолетните компании не са задължени да осигуряват законовите парични обезщетения на пътниците от отменените полети, уточняват от КЗП и ЕПЦ - България. 
Остават обаче в сила задълженията на превозвачите на територията на ЕС за оказване на съдействие на пътниците и тяхното осведомяване за ситуацията. 
Съгласно Закона за гражданското въздухоплаване и Наредба № 261 за общите правила за обезщетяване и оказване съдействие на пътници при отмяна на полет авиокомпанията трябва да предложи на пътниците избор между следните възможности:
•       Пълно възстановяване на стойността на билета, в рамките на 7 дни или
•       Премаршрутиране, при първа възможност, към крайния пункт на пътуване или
•       Премаршрутиране към крайната дестинация на по-късна дата, удобна за пътника.
При закъснение на полет, задълженията на превозвача са следните: 
•       В случай на закъснение от два или повече часа - безплатна храна и напитки в зависимост от продължителността на чакане, също и изпращане на две безплатни съобщения (по телефон, факс или имейл); 
•       В случай на закъснение от пет или повече часа - ако пътникът реши да не пътува, може да поиска връщане на пълната стойност на билета; 
•       Ако полетът е отложен за другия ден, пътникът има право на безплатно настаняване в хотел и трансфер до него, както и право на храна. 
Тези права са валидни за всички полети - редовни, чартърни и ниско бюджетни, припомнят от КЗП и ЕПЦ - България. 
Съветът към пътниците е да се запознаят с правата си в конкретната ситуация и да ги защитават при нужда. В случай, че авиокомпанията не им осигури съдействие и се наложи да заплатят за храна, напитки и нощувки, е важно да пазят всички документи за извършени плащания. Само така пътниците ще имат възможност да претендират за възстановяване на направените разходи. 
Повече информация за правата на гражданите на ЕС при отменени пътувания можете да намерите в брошурата „Права при полет”, публикувана на сайта на кампанията „В ЕС вие имате потребителски права. Отстоявайте ги!” (www.aktivnipotrebiteli.bg/kampania). 
За въпроси, свързани с правата си при така възникналата извънредна ситуация,  пасажерите могат да се обръщат към ЕПЦ - България (ecc.bulgaria@kzp.bg) и тел.: 986 76 72

Това са извънредни обстоятелства, а в такива ситуации самолетните компании не са задължени да осигуряват законовите парични обезщетения на пътниците от отменените полети, съобщиха от Комисията за защита на потребителите. От там, обаче припомнят, че остават в сила задълженията на превозвачите на територията на ЕС за оказване на съдействие на пътниците и тяхното осведомяване за ситуацията.

Съгласно Закона за гражданското въздухоплаване и Наредба № 261 за общите правила за обезщетяване и оказване съдействие на пътници при отмяна на полет авиокомпанията трябва да предложи на пътниците избор между следните възможности:

•       Пълно възстановяване на стойността на билета, в рамките на 7 дни или

•       Премаршрутиране, при първа възможност, към крайния пункт на пътуване или

•       Премаршрутиране към крайната дестинация на по-късна дата, удобна за пътника.

При закъснение на полет, задълженията на превозвача са следните:

 •       В случай на закъснение от два или повече часа - безплатна храна и напитки в зависимост от продължителността на чакане, също и изпращане на две безплатни съобщения (по телефон, факс или имейл); •  

В случай на закъснение от пет или повече часа - ако пътникът реши да не пътува, може да поиска връщане на пълната стойност на билета;

 •       Ако полетът е отложен за другия ден, пътникът има право на безплатно настаняване в хотел и трансфер до него, както и право на храна. Тези права са валидни за всички полети - редовни, чартърни и ниско бюджетни, припомнят от КЗП и ЕПЦ - България. 

Съветът към пътниците е да се запознаят с правата си в конкретната ситуация и да ги защитават при нужда. В случай, че авиокомпанията не им осигури съдействие и се наложи да заплатят за храна, напитки и нощувки, е важно да пазят всички документи за извършени плащания. Само така пътниците ще имат възможност да претендират за възстановяване на направените разходи. 

Повече информация за правата на гражданите на ЕС при отменени пътувания можете да намерите в брошурата „Права при полет”, публикувана на сайта на кампанията „В ЕС вие имате потребителски права. Отстоявайте ги!” (www.aktivnipotrebiteli.bg/kampania).

За въпроси, свързани с правата си при така възникналата извънредна ситуация,  пасажерите могат да се обръщат към ЕПЦ - България (ecc.bulgaria@kzp.bg) и тел.: 986 76 72

* допълнен вариант