Миграцията на клиенти от един пенсионноосигурителен фонд в друг продължават, като данните за второто тримесечие на годината не показват някакво особено ускорение и интензивност на процеса. Няма играч, чиито листи да са чувствително оголени за сметка на друг е видно от статистиката на Комисията за финансов надзор, публикувана във вторник.

И все пак, дали загубата на клиент е по-непоносима спрямо периода преди кризата? Кой е най-напусканият фонд според актуалните данни и има ли такъв, който успява да обере най-значителна част от мигриращите?

Към края на второто тримесечие на 2009 година броят на осигурените лица във фондовете за допълнително пенсионно осигуряване надхвърля 3.6 млн. души. Най-голяма част от тях, а именно 2.8 млн., са клиенти на универсалните пенсионни фондове.

Броят на лицата, сменили универсален, професионален или доброволен фонд през периода от април до края юни, е 27 406 човека, а средствата, които нормално следват клиента и мигрират редом с тях, възлизат на общо 19.1 млн. лв.

Цифрите можеха да са по-високи само с 10.76%. Точно толкова са отказите за прехвърляне, възпрели 3 309 души от промяна.

Най-любопитната статистика е при универсалните пенсионни фондове. От 10-те участника на пазара, най-много клиенти от конкуренцията си е привлякъл УПФ Доверие - общо 6 746 души. Дружеството е "дръпнало" 3 125 души от ЗУПФ Алианц България и 1 231 клиента на УПФ Съгласие.

В същото време обаче, и УПФ Доверие е "ударен" от отлив, като за негова сметка друг фонд са предпочели 8 280 души с партиди за 5.3 млн. лв. Така нетното изменение е с 1 534 лица, а на средствата - 1.8 млн. лв. за второто тримесечие на 2009 година.

ЗУПФ Алианц България също е привлякло значително количество клиенти на другите фондове - общо 6 810 души с партиди за 3.3 млн. лв. през второто тримесечие на годината.

За полугодието с най-голяма разлика между постъпилите и напуснали клиенти се открояват УПФ Доверие с - 5 576 души и средства в размер на 4.2 млн. лв. и Ай Ен Джи УПФ с -1 381 лица и партиди за 556 336 лв.

Мирослав Маринов, ПОК Доверие

Какъв е анализът ви на данните за миграцията на осигурени между фондовете през второто тримесечие особено след съпоставка с резултатите и на другите компании в бранша?

Данните показват, че ние сме дружеството, който е привлякло най-много осигурени лица, но също така и е изгубило най-много клиенти за полугодието.

При универсалните фондове нетният резултат за полугодието е отрицателен. Като брой лица намалението е с 5 576 души и малко над 4.2 млн. лв. от гледна точка на средствата. Това за нас е около 0.55% от базата ни с клиенти, а от гледна точка на активи и спрямо парите, които управляваме, резултатът съставлява 0.6%. Тоест като абсолютна стойност може да изглежда голямо, но като размер от управляваните активи на фонда, които възлизат на над 700 млн. лв., и като процент от осигурените лица общо, това е съвсем нормална разлика и е в рамките на очакваното. В същото време относителният дял на напусналите клиенти и техните средства при нас е по-нисък от средният за пазара за полугодието.

При професионалните фондове статистиката за второ тримесечие също показва, че Доверие се представя сравнително добре. Независимо от процеса на прехвърляне, във фондовете ни се наблюдава нарастване както на абсолютен брой клиенти, така и на активи. Тенденцията е явна - броят на лицата, които обичайно напускат Доверие е почти един и същ, докато броят на лицата, заявили и потвърдили желание да станат клиенти, се увеличава. Съответно тази нетна разлика и като брой лица, и като средства, намалява.

Какво подхранва миграцията на осигурени лица от фонд във фонд през второто тримесечие на годината? Има ли някакви по-специфични причини извън обичайните?

Ние сме сред дружествата, създадени най-отдавна и с безспорно най-висок пазарен дял както като клиенти, така и като управлявани активи, а и разполагаме със собствена клонова мрежа в цялата страна. Сериозни са и размерите на собствения капитал, което може би мотивира клиентите да избират нас.

При по-малките играчи прехвърлянето е много ясно обяснимо - Топлина или Пенсионно-осигурителен институт, например, са дружества, които са сравнително нови и на практика клиентите им не могат да се прехвърлят, тъй като не са минали 2 години от първоначалното им членство. Имаме на пазара играчи, които могат само да привличат членове, на не могат да дават на другите фондове.

От друга страна може би клиентите се водят от представянето на фондовете в частта им инвестиционна политика, респективно от постигнатите резултати. Фондовете на Доверие са с положителна доходност от началото на годината до 30 юни и въпреки цялата волатилност на пазарите, тя само продължава да се подобрява.

Милен Марков, ПОК Съгласие

Какъв е коментарът ви за движението на клиенти между фондовете през второто тримесечие на годината?

Като цяло на пазара не се наблюдава някаква съществена разлика. Това, че ние сме на минус, не е нещо, което да се очертава като тенденция. Характера на прехвърлянията се запазва, като това е един нормален процес.

Според мен основното, което подхранва движението, е фактът, че все още има много служебно разпределени лица по фондовете. Една част от тези хора вече са се ориантирали към конкретен фонд, различен от този, в който първоначално са постъпили, или пък са направили нов избор, защото нещо в стария фонд не им допада.

Възможно ли е постигнатата доходност да е движеща сила за миграцията между дружествата?

За последните 2 години всички сме на минус, когато говорим за доходност. Ако осигурителните посредници са изтъквали това като свое предимство пред конкуренцията, може би това е проработило за тях, но гледайки цялостната картина, не мисля, че това е било сред водещите мотиви.

Кризата влошава ли по някакъв начин ситуацията с мигриращите клиенти?

Наблюдава се някакво забавяне на постъпления на осигуровките, което обаче е по-малко от очакваното. Моите лични прогози за размера на кризата доведоха до много консервативни очаквания. Така че това, което се наблюдава сега, за мен е основание да заключа, че кризата не се усеща осезателно в сектора.

На какво се дължи отлива при професионалните пенсионни фондове?

Иаме отлив в професионалните фондове, но това не е отлив в чистия смисъл, тъй като следва да се вземат предвид регулярните плащания на хора, които вече се пенсионират и трябва да получават пенсия от НОИ. Ние превеждаме цялата наптрупата сума от 2001 година до момента. Тоест има нарастване на средставата, които пенсионните фондове изплащат към Националния осигурителен институт. Без да претендирам за точност, но мисля, че над 400 млн. лв. са платили пенсионните фондове на НОИ за 2008 и 2009 година.

Кризата се е отразила най-вече в доброволните фондове. Там имаме спадане, което е разбираемо. Иначе при задължителните, спадане се наблюдава в професионалния фонд, но то не се дължи на кризата, а е следствие на нормално развитие на процесите.

* Не е препоръка за вземането на инвестиционно решение!