Най-добрият Мол в страната е Mall Galleria в град Бургас, показа проучване на International Service Check, осъществено по метода „таен клиент“. В Бургас са най-добри в полагането на грижи за добра атмосфера и пазаруването е най-приятно. Обслужването в заведенията за хранене е най-добро в Sofia Mall, Mall Plovdiv и Mall Varna. А най-високо е качеството на клиентското обслужване в супермаркетите на Mall Galleria Burgas, Burgas Plaza Mall и Sofia Mall. Организацията на паркиране е най-добра в Mall Ruse, Galeria Plovdiv и Grand Mall.

 

Изследването е проведено между 10-ти Декември 2012 и 5-ти Януари 2013 г. Извършени са общо 178 проверки в 15 мола в България.

 

Средният общ резултат постигнат от всички проверени търговски центрове бе 81,6%. Най-висока оценка получи Mall Galleria Burgas в град Бургас, чийто резултат е 95,8% от възможните точки. Следван от Burgas Plaza Mall в град Бургас (88,2%) и Mall Plovdiv в град Пловдив (86,9%). За сравнение най-слаб резултат, получен от търговски център в това проучване, е 64,4%.

 

 

Най-високо оценени са впечатленията от изгледа на търговските центрове (97,8%), докато функционалността им е оценена най-слабо (78,3%).

 

Моловете губят точки главно, защото нямат налични Информационен пункт и също липсата на места за сядане. Друг негатив е отсъствието на ясна маркировка върху указателните схеми (например, „Вие се намирате тук“), както и мръсни и лошо миришещи тоалетни.

 

Достъпът до търговския център и организацията на местата за паркиране на автомобили е още един аспект оценен от тайните клиенти (в 2/3 от направените проверки). Факторите, които имаха бяха включени в проверката бяха: указания за вход и изход, наличие на обозначени парко-места (включително и места предназначени за хора с увреждания и майки с деца), функциониране на съоръженията за издаване на билети, както и безплатно престой за определено време. Средният резултат в тази категория беше 83,0%.

 

При оценката на търговската част, вниманието на клиентите бе насочена главно върху два аспекта: Изглед и чистота на проверявания магазин, а също така и любезност и компетентност на служителите.

 

Средния резултат в тази категория бе едва 68,4%. Избраните магазини получиха най-висока оценка за изгледа на обекта и изгледа на служителите (96,2%), а най-ниска за предложеното клиентско обслужване (53,5%).

 

Загубата на точки се дължи на на няколко факта. Клиентите не са били забелязани в рамките на 30 секунди, след влизане в магазина (7 от 10 клиента). При консултацията служителите не се коментирали ползи и характеристики на избрания продукт (37.8%), не са предложили допълнителни продукти (само 15.6% положителни отговори). Също не са направили нито един опит да насърчат клиента към покупка (53.3%) и не са отправили покана за повторно посещение (53.3%).

 

Средния постигнат резултат от заведенията в търговските центрове е 88,2%. Отново изгледа на ресторантите бе оценен по-високо (98,9%) от клиентското обслужване (84,2%). Ресторантите губят точки поради липсата на предложения за покупка на допълнителен продукт – 40,0% и както при случая с магазините – за това, че служителите не канят клиента да направи повторно посещение – 36,7%.

 

Въпреки тези няколко липси, зоните за хранене в три от посетените молове получиха резултат 100%, в един търговски център резултатът беше – 97,7%, а при следващите четири – 95,5%. Най-слабият резултат в категорията е 56,8%.