Great Wall, най-големият частен производител на автомобили в Китай, избра България, за дестинацията, от която да навлезе на европейските пазари. За целта компанията се съюзи с Литекс Комерс, диверсифициран холдинг с интереси във вноса на стоки, търговията, строителството и футбола, и създаде съвместно предприятие на стойност 120 млн. евро, наречено „Литекс Моторс“, пише Financial Times.

 

През февруари новият завод, построен близо до Ловеч започна да сглобява автомобили Voleex C10, с части произведени в Китай. За девет месеца от поточната линия са слезли вече повече от 1 000 коли, като в предприятието се трудят 160 души.

 

„Все още сме в началото, но се движим по график“, коментира пред Financial Times Илия Терзиев, изпълнителен директор на “Литекс Моторс”. По думите му Voleex е сред 10-те най-продаваните коли в България в ниския ценови клас.

 

Според Financial Times, България, най-бедната страна в ЕС, предлага разходи за труд, които са сравними с тези в Китай, плосък данък от 10 процента и недоразвит местен пазар. Но Great Wall пристигна в България в момент, когато цялата автомобилна промишленост в Европа е под натиск от свиващите се продажби в еврозоната.

 

„Това е смело начинание ... Ще отнеме около две години, за да се види дали може да бъде успешно“, коментира за Financial Times Павел Езекиев, съдружник в NEVEQ Capital Partners, фонд инвестиращ в Източна Европа.

 

Дори когато заводът на Литекс заработи с пълен капацитет от 50 000 коли годишно, продукцията ще бъде далеч по-малка от тази на производителите на автомобили в Централна и Източна Европа. Например в Словакия се правят повече от 750 000 автомобила годишно, а в Чехия над 600 000, под марки като Volkswagen и Kia Motors.

 

А Great Wall има дял от само 10% в Литекс Моторс. Останалата част от компанията е собственост на Гриша Ганчев и Цветан Василев

 

Досега България гледаше отстрани държави като Полша, Унгария, Чешката република и Словакия, които успешно привлякоха чуждестранни автомобилопроизводители.

 

„След като Renault пое Dacia в Румъния, а Fiat започна производство в Сърбия, имаше една празнотата оставена на регионалната карта на производителите на автомобили - България - и сега тя е запълнена“, коментира Терзиев.

 

Въпреки че Great Wall е най-големият производител в Китай на джипове и пикапи, дружеството избра да влезе в България с нискобюджетен градски автомобил. Voleex C10 e малък хечбек с пет врати се продава за 15 000 лева, като се конкурира с подобни модели на Dacia и Citroën.

 

Voleex C10 вече се изнася в Македония като по-достъпна алтернатива на Fiat 500L, произвеждан от бившия завод на Юго в съседна Сърбия. Има и планове за отваряне на българска автокъща в Гърция, където продажбите на автомобили като Mercedes, BMW и Audi намаляват заради рецесията.

 

От Great Wall ще започнат да правят по-скъпия Steed 5, пикап-известен в Китай като Wingle, в Ловеч през следващата година. Продажбите на вътрешния пазар изглеждат обещаващи, според Терзиев. Цената на пикапа ще е около 25 000 лева.

 

След това ще дойде Hover 3, най-продаваният SUV в Китай, чието производство се очаква да започне през 2013 г. За да успокои опасенията за надеждността и качеството на колите компанията предлага пет години гаранционен сервиз.

 

Постепенно все повече от частите за китайските автомобили ще се произвеждат в Ловеч, засега това са само батериите и маслото за двигателя.

 

В България вече има много предприятия, които правят части за големи автомобилни компании като Volkswagen, Mercedes-Benz, Peugeot и Ford.

 

Терзиев отхвърля опасенията, свързани с европейската автомобилна промишленост, заявявайки, че Литекс е твърде малък и твърде нов, за да бъдат засегнат.

 

Въпреки това износът ще бъде от решаващо значение за постигане на целите на компанията, като продажба на 10 000 автомобила през 2014 г. Вътрешният пазар в България е твърде малък. Населението на страната е по-малко от 7 млн. души, а средните доходи са около 400 евро.

 

През 2011 г. в страната са продадени само 27 000 нови автомобила и над 250 000 втора употреба, предимно Mercedes и BMW, които все още се смятат за символ на обществено положение, пише Financial Times.

 

Но с ниските си цени Gerat Wall може да бъде в състояние да заеме пазарен дял по-бързо в някои части на Западните Балкани, които избегнаха най-лошите последици от кризата. Такива са Черна гора, Босна и Херцеговина, Албания и Косово.