Социалната мрежа Twitter позволява на потребителите си да пращат и четат съобщения, дълги до 140 символа – така наречените „чуруликания“. „Синята птичка“ стартира „полета си“ през 2006 г., когато съоснователят Джак Дорси изпраща в мрежата първото съобщение, гласящо: „Тъкмо създавам моя twitter” . Към този момент Facebook вече има 6 млн. потребители и въвежда нова услуга за споделяне на снимки. Месец след първото съобщение в Тwitter, Facebook е достъпен и от мобилните устройства.

Уебсайтът на Twitter е един от десетте най-посещавани и е прочут като „СМС-ът на интернета“. Компанията е базирана в Сан Франциско и има офиси в Ню Йорк, Бостън, Сан Антонио и Детройт.

230-те млн. потребители на месец не плащат и стотинка за 500-те милиона съобщения, които пишат всеки ден и все пак компанията има приходи от 442 млн. долара за първите девет месеца на 2013 г., като 85% от тях идват от рекламите.

Три са вариантите за реклама: посредством съобщение, което се появява на страницата на потребителя; реклама чрез собствен профил; реклама чрез т.нар. тренд.

Цената на рекламата се определя на база кликванията. В допълнение на това, има система за наддаване за пространствата за реклама на уебсайта. Twitter Inc. се стреми да промотира продукти и услуги, без да натоварва потребителите си. Социалната мрежа разчита силно и на реклама от мобилни устройства.

В сряда (6 ноември 2013 г.) се проведе най-мащабното IPO на социална мрежа след това на Facebook през изминалата година. Тwitter Inc. пожела да избяга от проблемите, които последваха първоначалната продажба на акциите на Facebook. Затова подаде заявление за IPO конфиденциално и предложи по-нисък ценови диапазон от конкурентите си.

Привлеченият капитал ще помогне на компанията да доразвие бизнеса си извън САЩ, откъдето всъщност идват 77% от потребителите и само 26% от приходите. Има също за цел да разшири инфраструктурата и продуктите си.

Първият ден на търговия на Twitter Inc. на 7 ноември беше във фокуса на вниманието. Напрежението бе засилено, а търговията започна почти един час след отварянето на Нюйоркската фондова борса. Сделките стартираха при цена от 45.10 долара за лот и скоро стигнаха ниво от 50.09 долара. При приключването на сесията акцията затвори на 44.9 долара, отбелязвайки ръст от 72.7% спрямо първоначалната цена на предлагане от 26 долара.

Очевидно е, че търсенето бе по-високо от предлагането, но защо ли пазарните участници бяха бичи настроени за социалната мрежа, която дори все още няма реализирани печалби? Може би те вярват, че компанията има потенциал за развитие в бъдеще поради възможностите за разширяване на бизнеса извън САЩ.

Важно е какво ще стане занапред. Някои инвеститори изчакват, прогнозирайки, че ще се повтори провалът на Facebook. През май 2012 г. най-голямата социална мрежа в света приключи първия ден на търговия с повишение, но до лятото на тази година нейните акции се търгуваха на цени под 38 долара, колкото беше целевата стойност при IPO-то.

От 2011г. насам след всеки две от три първични предлагания на интернет компании се регистрира спад от средно 11% в цената през първите три месеца на търговия.

Акциите на Twitter се предлагат и от финансовите посредници в България, включително и от ELANA Global Trader.

Купувайки ценни книжа на компанията, трябва да вземете под внимание оценката на компанията, а също така да си отговорите на някои въпроси. Как дружеството ще привлече нови рекламодатели и ще увеличи рекламите, без да смущава потребителите? Как Twitter Inc. смята да използва придобиванията и сливанията на MoPub и Tweetdeck? Каква е стратегията на компанията относно функцията за споделяне на видео съдържание? И най-важният въпрос: Колко време ще отнеме на компанията да излезе на печалба? /Деница Тилева, дилър „Международни финансови пазари“, ЕЛАНА Трейдинг/