Държавният провал в енергетиката вече години трупа социално напрежение, което през последните дни изби в масови протести и заклинания към всичко, което би могло да е отговорно за поскъпването на тока.

Разбира се частните електроразпределителни дружества, които в края на краищата носят сметката на клиентите, бързо бяха обявени за големите виновници и дори се заговори за национализацията им.

Редно е още тук да кажем – има много поводи за недоволство и протестите на тема ток са основателни. Големият въпрос обаче е какъв точно е проблемът и какво искаме да се промени?

Категорично можем да заявим, че потребителят е недоволен не просто от цената, а от липсата на какъвто и да е било избор. На него му се сервира една сметка в края на месеца и той е длъжен да си я плати – той няма избор каква енергия да ползва (дали чиста, дали мръсна), няма избор на кого да плаща (има монопол), няма избор за самата услуга (дали да плати повече за инвестиции в качеството на услугата или дали да ползва „умен” електромер например).

Потребителят просто стои и плаща – единственият му избор е колко от услугата да потребява, но когато говорим за електричество, това съвсем не е достатъчно. Всички избори на този пазар се правят от политици и което може би е най-важното – цената зависи изключително и само от политиците. Те решават каква да е цената, на която се изкупува енергия от различни източници, те решават къде да има преференциални (разбирай по-високи) цени, за да се стимулира дадено производство, те решават какви да са не само инвестициите по мрежата на НЕК, но и инвестициите в мрежата на частните електроразпределителни дружества – всичко, което формира цената на тока, се решава или одобрява от политици.

На фона на всичко това евентуална национализация на частните електроразпределителни дружества не би променила абсолютно нищо. Всички решения пак ще са в ръцете на политици, пак ще има монопол, а отгоре на всичко клиентите ще си имат работа с държавна компания, а не с частна такава. Представете си какво ще е тогава – вместо ЧЕЗ да имаме нещо като софийската топлофикация на нейно място.

Едното може и да си има своите кусури, но другото е още по-голямо зло – от потребителска и от финансова гледна точка. Протестите, между другото, показаха точно това свойство на пазара да дава права на клиентите. Забележете с какво настървение се отправяха критики (често обосновани) и се сипеше пепел по частните дружества, а те самите ходят по медии и правят срещи с потребителите да се обясняват.

Това е пазарът – въпреки че има монопол и хората са едва ли не заробени, клиентът пак успява да търси правата си и се чувства сякаш „винаги има право”. А сега да си представим държавна фирма в тази ситуация, например софийската топлофикация – там няма клиенти, а по-скоро поданици.

Въобще никой няма да го е грижа за имидж или клиенти, държавата няма нужда от подобни усилия. Помислете как реагирате при „неправда” на пазара в различни ситуации. Как хокате и си търсите правата при моби