Износът е процес, за който са необходими почти същите ресурси, каквито и при дейността на вътрешен пазар, но изискванията към тези ресурси са много по-високи, тъй като се определят от комплексни международни стандарти. Всеки би могъл да е участник в движението на стоки и услуги в глобалната търговия, но за да имаме печалба, трябва да участваме на тези нива, до които се е издигнала тя.

Трябва да познаваме и зачитаме икономическите условия и правила – инкотермс, да отговорим на високите очаквания за качество и лоялност посредством конкретни договори, спецификации и сертификати, както и да бъдем отличени във високо конкурентната среда на международната търговия.

В България Националният Статистически Институт (НСИ) регистрира положителни икономически показатели на износа за началото на 2011 година. Спрямо същия период през 2010 година, износът се е увеличил с 58.9 %. Над 70% се е увеличил износът на България за ЕС и над 65% – износът за трети страни. Успешната реализация в международната търговия, от своя страна, ще донесе на производителите, а и на цялата българска нация, по-голяма финансова сила и стабилност и съответно, по-добро качество на живот.

Изискванията и спецификата на международната търговия все още стряскат не малко български производители, защото излизането на международните пазари е свързано с по-големи нива на риск и е съвсем нормално да се чувстваме застрашени. И все пак, когато производственият ни капацитет се използва наполовина и българският пазар е неспособен да поеме произведените от нас стоки, пред нас се отварят хоризонтите на световната търговия като логично място за реализация на пълния ни потенциал.

За да сме адекватни спрямо правилата, изискванията и очакванията на международните пазари е наложително добре да проучим всички параметри на пазарната ниша, в която целим да се реализираме. С това всъщност трябва да стартираме целия процес. Пазарното проучване с продажбена цел е трудоемка задача. То трябва да ни даде информация за цените и конкурентните равнища на пазара, както и потребителския стандарт на целевите групи и покупателната им способност.

Много трудно бихме могли да направим това сами – изисква не само време и човешки ресурси, но и високи нива на компетентност, свързани най-вече с регионалните пазарни особености, както и определени познания и опит в маркетинга като инструмент за влияние вурху пазара. На този етап сме изправени пред няколко основни решения относно стартирането на износния процес.

Успешната стратегия, която можем да приложим, е да потърсим услугите на посреднически фирми, които оперират на целевия пазар. Този тип услуги ще ни спестят както пари, така и време, ще ни предоставят проверена и изчерпателна информация, в това число ще посочат вероятните бариери и утвърдените решения за тяхното преодоляване. В резултат на това ще имаме ясна представа, дали нашият продукт се нуждае от допълнително разработване спрямо изискванията на целевия пазар, както и какви финансови и производствени ресурси са необходими, за да се подготвим максимално добре за износа и да сведем до минимум рисковете.

Често се налага адаптиране на продуктите, на опаковките, както и на наличната производствена база. От основно значение е да преценим обективно какво е по силите ни и кога е по-добре да потърсим съдействие от специалисти. Дори е препоръчително да разпределим рисковете по износа, като дадем възможност на компетентни страни да се включат в процесите, които следва да бъдат извършени и съответно да носят своята отговорност за поетите от тях дейности. Това не само ще намали риска за нас като производители, но и ще ни позволи да се фокусираме там, където сме силни и сигурни, както и би трябвало да бъде в една идеална ситуация.

Не е нужно да си спец във всичко, за да увеличиш продажбите си! Важно е да създаваш качествени продукти и да си готов да създаваш дългосрочни и лоялни партньорства, които са не само база за развитие в глобалната икономика, но и нейна основна движеща сила.

 

Прочетете повече във Внос износ