Акциите на Март България АД и Далия ЕАД се търгуват на БФБ от днес. Представители на двете компании удариха символично камбанката на борсата и заявиха, че влизат на пазара изпълнени само с позитивни очаквания. С появата им броят на емитентите от началото на годината нарасна на 35. От тях 12 са акционерни дружества, 6 са АДСИЦ, 8 са договорните фондове, а 9 са облигационните емисии.

Далия АД стартира своята дейност през 2001 година. Основно се занимава с производство и реализация на мебели от масив, като 95% от приходите й са реализация от износ за клиенти от Европейския съюз. През 2004 година компанията прави инвестиции в съоръжения за сушене и попарване на дървен материал, обла дървесина, който реализира на вътрешен пазар. Капиталът на Далия, която все още е с регистрация като ЕАД, е в размер на 400 хил. лв., разпределен в същия брой обикновени акции с номинал 1 лв.

Катя Рачева, директор връзки с инвеститорите на Далия ЕАД


Не ви ли притеснява момента, в който излизате на пазара?

Нашата основна цел и желание е не толкова набиране на допълнителен капитал, колкото подобряване имиджа на компанията. Надяваме се широк кръг инвеститори да проявят интерес към книжата на Далия.

Моментът е дори подходящ за нас, защото основната част от инвестиционната програма сме я извършили. Вече сме в очакване на резултати от нея. През тази година ще натоварим на пълна мощност линията за производство. Наред с това ще увеличим капацитета на конвенционалните и вакуумни сушилни, което е много важно, защото повечето фирми ползват старите технологии, така наречените тухлени сушилни, което пък не им позволява да ползват целия си капацитет.

Браншът, в който работим, не ни позволява да предприемаме излишни рискове. Обезпечили сме производството си по отношение на доставки на материали. Правим внос основно от Украйна и Румъния. Имаме договор си държавни лесничейства, явяваме се на търгове, за да си доставяме суровината.

Март България АД се занимава с електронна дистрибуция на ваучери за презареждане на стартови пакети на мобилните оператори. Клиенти на компанията са и трите мобилни оператора, както и четирите мрежи, които съществуват в момента в страната. Капиталът на дружеството е в размер на един милион лева, разпределен в същия на брой акции, с номинална стойност 1 лев.

Момчил Аврамов, председател на съвета на директорите

Какви са финансовите ви показатели за миналата година?

За миналата година печалбата на Март България АД се е покачила  от 210 хил. лв през 2006 година на 330 хил. лв. за 2007 година. Оборотът за 2006 година бе в размер на 11 млн. лв. , а за 2007 година той е 16 млн. лв. Бизнесът ни бележи закономерен ръст от около 20% годишно, който се надявам и тази година да изпълним и запазим.

Готова ли е компанията да понесе известни негативи от присъствието си на падащ борсов пазар?

Ние смятаме, че ще бъдем интересни за пазара. Пазарът ще ни оцени. Ние сме една компания с ясни показатели, точна дейност, изключително опростена. Лесни сме за анализиране и очаквам хората да ни оценят.

Не знам доколко пазарът в чисто спекулативна посока би донесъл негативи, но от гледна точка на това, че ние имаме стойност, имаме пазар, бихме могли да бъдем остров в блатото за инвеститорите.

Вярваме в това, което правим и то е стабилно по всички икономически показатели. Имаме планове за разширяване на пазарния дял в други държави, с готовност той да стартира в началото на 2009 година.

* Материалът не е препоръка за вземането на инвестиционно решение.