Българката икономика наистина преодолява кризата, ако погледнем последните данни на НСИ за пътуванията на българи в чужбина, но хората не могат да го усетят.

През август 2011 г. 398.0 хил. български граждани са пътували в чужбина, което е с 4.8% повече в сравнение с август 2010 година.

Най-голям относителен дял от общия брой пътувания на български граждани в чужбина обаче формират тези със служебна цел – 38.1%, следвани от пътуванията с други цели (гостуване, обучение, посещение на културни и спортни мероприятия и други) – 34.8%.

Въпреки че става въпрос за разгара на лятото едва 27.1% от пътуванията са били за почивка и екскурзия.

Увеличение на пътуванията на български граждани е регистрирано към: Гърция - с 28.2%, Румъния - с 19.6%, Израел - с 10.4%, Словакия – с 9.3%, Италия - с 8.5%, Русия - със 7.2%.

Същевременно намаляват пътуванията към: Канада – с 19.9%, Португалия - с 16.9%, Кипър - с 15.9%, САЩ - с 14.9%, Украйна - с 9.2%, Малта - с 8.7% и Турция - със 7.4%.

Посещенията на чужденци в България през август 2011 г. са 1 585.9 хил. и като цяло намаляват с 0.7% спрямо същия месец на 2010 година. Но при посещенията на чужденци в страната с цел почивка и екскурзия има ръст на годишна база от 1.4%.

Посещенията на граждани от страните - членки на Европейския съюз, през август 2011 г. се увеличават общо с 1.5% в сравнение със същия месец на преходната година, като най-голям е ръстът при посещенията от Гърция и Словакия - съответно с 14.4 и 8.4%.

Същевременно намаляват посещенията на граждани от европейските страни извън ЕС, като най-голям спад има при посещенията на граждани от Турция, с 33.1%. Но трябва да се има в предвид, че традиционно по-голямата част от посещенията на български граждани в Турция и на турци в България влизат в графата - гостуване на роднини. Вероятно за спада и двете посоки оказват влияние както стагнацията в строителния сектор у нас, така и високата инфлация в южната ни съседка.

През август 2011 г. най-голям е относителният дял на посещенията на чужденци с цел почивка и екскурзия - 63.6%, следвани от транзитните преминавания – 25.1% и посещенията със служебна цел – 4.2% от всички.

Видно е, че в разгара на лятото не се сбъдват очакванията за значително увеличение на посещенията на чужди туристи в България, след кризисната 2010 г. За жалост на родния туристически бранш вълненията в Египет и Алжир приключиха много преди старта на летния сезон.

Големият проблем на родната туристическа индустрия остава липсата на адекватно таргетиране и цялостна маркетингова стратегия. Евтините дестинации в арабския свят предлагат интегрирани услуги. Например посещението в Египет включва както море, плаж и ол инлкузив, така и разнообразни допълнителни атракции, сред които разбира се е задължително посещението на пирамидите край Кайро.

В България също има многобройни дестинации за културен туризъм, но интегрираните услуги все още са рядкост. Конкуренцията е остра, всеки играе за себе си, вместо компаниите в сектора да си сътрудничат и да предлагат възможно най-голям набор от допълнителни услуги. Така привличането на туристи продължава да се базира основно на ниските цени, което прави неефективна и имиджовата реклама на страната от страна на държавата.