Ниската ликвидност не се дължи само на търговото предложение. Тя е факт дълго време преди него и е следствие на силния спад на цените и загубите на борсата. Дори краткосрочните спекуланти по тази позиция се превърнаха в дългосрочни инвеститори.
 
Цената на акциите се раздвижи значително при новините около търговото предложение. Отхвърлянето му в действителност принуди някои спекуланти да продават, след като са купили в очакване на коригиране във възходяща посока на цената на търговото. Оборотите обаче бяха ограничени и цената се задържа около 85 лв., което явно е равновесието между търсенето и предлагането в момента.
 
Основен параметър на ново търгово предложение ще бъде цената. Не очаквам съществени намерения за продажби под 100 лв., както от страна на индивидуалните инвеститори, така и от фондовете. Пазарната цена най-вероятно ще се придвижи бързо до нивата на търговото предложение, ако има такова.
 

Кратка история на дружеството

Оргахим АД е с над 100 годишна история. През 1901 година Алберт Искович и Израел Леви създават предприятие за добиване на разни видове мастила, бои за обувки и лакове. По-късно производството се съсредоточава в изработването на бои и лакове. През 1930 година  е основано Акционерно дружество Искович & Леви със седалище в Русе и клон в София /за производство на амбалаж/. Осъществяват се делови контакти с фирмата МЕТМАН от Германия. През 1940 година собствениците напускат страната, а през 1947 година фабриката е национализирана. 1998 е годината, в която дружеството е преобразувано в акционерно и е извършена приватизация. Фирмата е сертифицирана по ISO–9001, ISO - 14001, OHSAS - 18001. 

Продуктовата гама на компанията включва бои, лакове, емайллакове, грундове, лепила, електроизолационни лакове, смоли. Дружеството е единствен производител в страната на анхидриди и най-голям производител на пластификатори и алкидни смоли. Регистрираните търговски марки на Оргахим са: Фасаген, Алутин, Балкид, Рувипласт, Винакол, Хамелекон, Protecta, Mefisto, Леко, Интерин, Еманел, Благо, Deko Professional, Spirit.

Акционерна структура

Към 31 март 2010 година в компанията са акционери общо 141 юридически лица като те притежават 463 171 акции, или 92.12% от капитала на дружеството. Те са разпределени така: 

Уайтбийм Холдингс Лимитид, Малта – 322 863 бр. акции - 64.21%

ДФ Елана балансиран Долар Фонд – 6 091 бр. акции - 1.21%

ДФ Елана балансиран Евро Фонд - 4 722 бр. акции - 0.94% 

ДПФ Доверие – 4 120 бр. акции – 0.82%

ППФ Доверие – 7 024 бр. акции - 1.40%

RC2 (Cyprus) Ltd., Кипър – 119 19 бр. акции - 2.37%

Ongoing Investments Ltd. – 27 171 бр. акции – 5.40%

УПФ Доверие – 32 137 бр. акции – 6.39%.

В дружеството има и 2 208 акционери физически лица към същата дата. Съответно, те държат 7.88% от капитала на дружеството.

Финансови резултати

 

През първото тримесечие на годината Оргахим АД отчете 16% спад в приходите от продажби, според неконсолидирания отчет. 

През януари-март е отчетена нетна загуба от 83 000 лв. През същия период година по-рано обаче загубата е била 2.023 млн. лв.

 

Пазарът за компанията: 

 

Цветослав Цачев, Елана 

Желанието на собствениците да делистнат Оргахим допринася ли за слабия интерес на инвеститорите или пък слабият интерес оправдава това намерение?

Желанието на собствениците е следствие на цената, а не на активността на търговията. Силно се съмнявам, че на цена от 850 лв. щеше да има търгово предложение и намерения за делистване на компанията. Това е напълно естествено, както и желанието на повечето миноритарни акционери да продават на значително по-високи цени. Поради тази причина в момента няма съществено предлагане по позицията. В същото време не може да очакваме интерес за покупки, тъй като инвеститорите не рискуват преди ново търгово. 

На какво се дължи ниската ликвидност?

Ниската ликвидност не се дължи само на търговото предложение. Тя е факт дълго време преди него и е следствие на силния спад на цените и загубите на борсата. Дори краткосрочните спекуланти по тази позиция се превърнаха в дългосрочни инвеститори. 

Отрази ли се по някакъв начин на акциите на дружеството решението на КФН да забрани отправеното първо търгово предложение?

Цената на акциите се раздвижи значително при новините около търговото предложение. Отхвърлянето му в действителност принуди някои спекуланти да продават, след като са купили в очакване на коригиране във възходяща посока на цената на търговото. Оборотите обаче бяха ограничени и цената се задържа около 85 лв., което явно е равновесието между търсенето и предлагането в момента. 

Как ще реагират инвеститорите при евентуалното одобряване от КФН на второто търгово предложение към миноритарните акционери?

Основен параметър на ново търгово предложение ще бъде цената. Не очаквам съществени намерения за продажби под 100 лв., както от страна на индивидуалните инвеститори, така и от фондовете. Пазарната цена най-вероятно ще се придвижи бързо до нивата на търговото предложение. 

 

Мениджмънтът

Йон Флореску, председател на Надзорния съвет на Оргахим АД

Как оценявате финансовите резултати на компанията през първото тримесечие на годината?

В общи линии, те са това, което ние очаквахме.

Вашите очаквания за годината като цяло?

Компанията има две сериозни предизвикателства – химическият ни бизнес беше прекратен към края на миналата година заради решението на Лукойл да спре производството на ортоксилол в Бургас. Тъй като това беше основният и най-евтин източник на суровина за Оргахим, ние срещаме трудности в тази област и ни бише казано, че за съжаление Лукойл не планира да отвори отново това производство.
На второ място, потреблението на бои е силно зависимо от строителния сектор, който минава през сурова рецесия. При тези обстоятелства, не можем да бъдем големи оптимисти, но се надяваме, че в даден момент строителният сектор ще се възстанови, може би през втората половина на годината.

Как изглежда инвестиционният ви план за тази година към днешна дата?

Нашите приоритети, които останаха непроменени въпреки кризата, са да ъпгрейднем нашата IT система и да автоматизираме производствената линия за бои на разтворима основа.

Вече имате ли резултат от въведени в компанията антикризисни мерки?

Ние направихме голямо реструктуриране на дейностите в компанията през миналата година. Сред мерките бе и тази да редуцираме броя на персонала с близо една трета, прекратихме губещите операции зад граница, извадихме от дейността си логистиката и отделихме в друга компания  подразделението ни за изолации. Като резултат от всичко това преструктурирането на компанията в общи линии е завършено.

В каква степен сте засегнати от лошите финансови проблеми на други компании?

Като цяло в България ние сами се занимаваме с дистрибуцията си, така че общуваме с хиляди дребни дистрибутори всеки ден. Това, от една страна, е добре, тъй като не сме изложени на риска от твърде големи клиенти, но това също означава, че ние нямаме дистрибутори, които могат да се справят с кредитния риск пред малките магазини. Така че ние трябва да сме много внимателни и от време навреме имаме проблеми с дължимите ни суми. Това беше голям проблем за задграничните ни компании в Украйна, Сърбия и Грузия, поради което решихме да прекратим директните си продажби за тези страни.

 

* Не е препоръка за вземането на инвестиционно решение!