Pазмествания на българския пазар за търговия на дребно се очакват до края на годината.

В момента се водят преговори между “Карфур” и “Пикадили”, научи “24 часа”. Целта е френската верига, която е представена у нас чрез гръцката “Маринопулос груп”, да придобие българските магазини, които наскоро станаха собственост на “АП Март” на бизнесмените Ангел Ангелов и Петър Дудоленски.

На въпрос дали “Карфур” купува “Пикадили” Ангел Ангелов първоначално реагира: “Няма такова нещо, когато има, всички ще разберат”.

Към момента “Пикадили” притежава 31 супермаркета в 8 града и 22 по-малки магазина “Пикадили дейли” в София и Варна.

Всъщност евентуалното придобиване на “Пикадили” от “Карфур” не се приема изненадващо в бранша. Мениджър на голяма мултинационална верига коментира, че това е нещо очаквано.

Топлата връзка между “Карфур” и “Пикадили” е сегашният оперативен директор на френската верига за България Милош Ристич. Той е бивш ръководител на сръбската “Делта макси”, която беше собственик на “Пикадили”, преди да бъде придобита от белгийската “Делез”. Дори преди година тръгна слух, че “Делез” е потенциален купувач на бизнеса на “Карфур” в България, но той беше отречен от компанията.

В началото на 2014 г. белгийците обявиха, че се изтеглят от българския пазар. След назначаването на Ристич в “Карфур” пък той каза, че компанията ще инвестира 12 млн. евро през тази година за разширяване на дейноста си с 3 нови магазина.

В момента “Карфур” има 10 хипермаркета у нас и 12 супермаркета в София, Пловдив, Варна, Бургас, Русе, Стара Загора, Банско и Плевен. Експанзията била довела до 35% среден ръст на приходите годишно. Самият Милош Ристич преди време обясни, че очаква консолидиране на

пазара в България чрез обединение на търговци, както и излизане на някои големи вериги.

Всъщност преди белгийската “Делез” това се случи и с магазините “Плюс”, както и със словенската “Меркатор”, която имаше в България хипермаркет “Рода”.

От половин година вървят слухове и за продажбата на “Билла” в България, която е собственост на мултинационалния концерн “РЕВЕ груп”. Дори се твърди, че има назначен консултант за сделката. Още повече че през юли РЕВЕ обяви, че се разделя с бизнеса си в Италия, където продаде 53 магазина на “Карфур”. Преди няколко дни пък се е стигнало до споразумение за продажбата и на още 50 магазина “Билла” в Италия на местната верига “Конад”.

Колко е делът на отделните вериги на пазара у нас е трудно да се определи. Данните за оборотите и печалбите са търговска тайна. По пазарни проучвания лидер с най-голям дял е “Кауфланд”, следван от “Метро”, “Билла”, “Лидл”. Общият оборот се изчислява на 5-6 млрд. лв. годишно.