Ако заради стачка на летището, разбъркала разписанието на полетите за дни напред, сте изтървали вашия, авиокомпанията ви дължи обезщетение.

Това реши Съдът на Европейския съюз в Люксембург, а решението му важи за всички авиопревозвачи в общността.

Магистратите разтълкуваха евродирективите заради казус на финландец, който не бил качен на полет на "Финеър" от Барселона за Хелзинки. Мъжът трябвало да лети на 30 юли 2006 г., но два дни по-рано имало стачка на летището в Барселона. Той не бил превозен навреме, а с по-късен полет - авиокомпанията отказала да го качи, защото е разместила разписанието си заради стачката. Финландецът завел дело, в което настоява за обезщетение от 400 евро, каквото му се полага за полет в ЕС на повече от 1500 км.

В решението си съдът в Люксембург заявява, че авиокомпанията няма право да откаже да качи на борда си пътник заради реорганизация на полетите поради стачка или след това му дължи обезщетение. Магистратите подчертават, че могат да не ви качат на самолета и да не ви дължат компенсация, само по причини, свързани със здравето, безопасността, сигурността или ако нямате изискваните документи за пътуване. А в случая на "Финеър" едни пътници са били предпочетени пред други и е все едно, че компанията е пуснала в продажба повече билети отколкото места има в самолетите.

С друго решение съдът в Люксембург задължи авиопревозвачите да изплащат обезщетение и при още една хипотеза. То е по жалба на двама пътници на испанската "Иберия". Те трябвало да летят от Ла Коруня до Санто Доминго с прекачване в Мадрид. Самолетът от Ла Коруня до Мадрид закъснял с близо час и половина. Двамата пътници имали бордни карти и за втория си полет, но авиокомпанията преценила, че няма да успеят да хванат връзката за Санто Домиго и продала местата им. Двамата обаче пристигнали навреме и с изненада научили, че няма да бъдат качени на самолета.

Пътниците кацнали в Санто Доминго 27 часа по-късно от предвиденото. Те настояват за обезщетение от 600 евро, което се полага при полет от над 3500 км.