Фирмите започнаха да гледат на гратисния период на кредита като превантивна мярка срещу кризата, съобщават от небанковото дружество за бизнес ипотечни кредити – КРЕДИТЕКС. Експертите коментират, че по този начин бизнесът се презастрахова за евентуални финансови затруднения в следващите месеци. Основното предимство на гратисния период са по-малките погасителни вноски, които фирмата плаща през един първоначален срок.
Така гратисният период е подходящ при ипотечни кредити с цел инвестиция, защото, за да се реализира вложението например в ново помещение или оборудване, е необходимо време. Докато инвестицията започне да генерира печалба, е добре за фирмата да плаща по-ниски погасителни вноски. Така средствата от текущата дейност се насочват за разработване на инвестицията, вместо за погасяване на кредита, поясняват от КРЕДИТЕКС.
В момента на пазара на бизнес ипотечни кредити най-разпространен е гратисен период от 12 месеца. По време на гратисния период фирмата изплаща само лихвата по ипотечния кредит, без да прави вноски по главницата. Недостатък за фирмата при този вариант е по-голямата крайна сума, която се връща. Много случаи от практиката на КРЕДИТЕКС обаче показват, че чрез заетите средства фирмите успяват да съкратят разходи и да увеличат печалбата си. Това компенсира по-високите вноски по кредита, които се правят след гратисния период.
Пример: При бизнес ипотечен кредит за 100 000 лв. за срок от 10 години, при лихва от 11.70%, без гратисен период, анюитетната вноска е 1 417 лв. При ползване на гратисен период от 12 месеца, вноската е 975 лв. - или месечно се "спестяват" 442 лв., които влизат обратно в развитието на бизнеса.
Коментари
0