* Обновена информация

Полският президент Лех Качински загина след като самолета му се разби при навлизане на летището в руския град Смоленск. Заедно с него на борда пътували още 87 души, всички са загинали. Инцидентът стана тази сутрин при полет от Варшава.

Представител на полското правителство обясни, че със самолета са пътували още шефът на президентската администрация Владислав Сташак, началникът на генералния щаб на въоръжените сили Франтишек Гонгор, бившият министър на националната отбрана Йежи Шмайджински, управителят на Централната банка на Полша Славомир Скржипек и председателят на полския парламент. Съпругата на президента Мария Качински и семействата на други официални лица от правителството също са били на борда.

Пред тв канал Россия 24 губернаторът на Смоленска област Сергей Антуфиев разказа:

При заход за кацане самолетът с президента на Полша не стигнал до пистата и според първите информации отнесъл върховете на дърветата, паднал и се разбил на части. При катастрофата няма оживели. По предварителни данни на борда е имало делегация от 85 човека и екипаж.

Тв канал Россия 24 излъчва на живо кадри от мястото на катастрофата, на които се виждат обгорели останки от самолета. В Русия е създадена правителствена комисия начело с премиера Владимир Путин, която да разследва всички обстоятелства около катастрофата.

Според руския център за авиационно-космическо издирване, на борда на самолета не е избухвал пожар преди разбиването му. Първоначално се появиха информации,че поради гъстата мъгла самолетът се ударил в дърво, в следствие на което на борда избухнал пожар.

Самолетът е паднал на 300-400 метра от пистата на военното летище в Смоленск.

Главният прокурор на Русия Юрий Чайка лично ще контролира разследването на самолетната катастрофа в руската Смоленска област, при която загина полският президент Лех Качински, предаде  РБК. За мястото на инцидента вече са заминали заместникът на Чайка Владимир Малиновский, ръководителят на Следствения комитет към Главната прокуратура Александър Бастрикин, ръководителят на Главното следствено управление Сергей Маркелов и заместник-ръководителят на Главното управление по криминалистика Владимир Фьодоров.

На мястото на инцидента работят следователи и криминалисти на Следственото управление на Следствената комисия на Прокуратурата на Русия за Смоленска област и специалисти на междурегионалното Следствено управление на транспорта. Започнали са първоначални следствени действия, съобщи представител на Следствената комисия на Прокуратурата на Русия.

По предварителни данни, причина за катастрофата може да е грешка на екипажа на машината. Това съобщи източник от силовите структури на Централния федерален окръг на Русия - административно формирование в централната част на Руската федерация, предаде РИА Новости.

Предвидено бе Качински и семейства на жертви от клането в Катин, близо до Смоленск, да присъстват днес на възпоменателна церемония за 70-ата годишнина от избиването на 22 000 полски офицери и интелектуалци през 1940 г. от съветски агенти в Катинската гора.

Полският кабинет ще проведе по-късно днес извънредна среща, стана ясно от официално съобщение на правителството.

Българският премиер Бойко Борисов е изпратил съболезнователна телеграма на полския си колега Доналд Туск по повод трагичния инцидент, при който загина президентът на Полша Лех Качински, неговата съпруга, както и членовете на делегацията.

Скърбим заедно с приятелска Полша, заяви пред агенция Фокус Борисов. Полша загуби един изключителен държавник, който до последния си час остана свързан с полската идея и със съдбата на Полша. В последния си час президентът Качински пътуваше за участие в поклонението пред паметта на полските офицери, разстреляни край Катин през 1940 г. за да сподели болката на хиляди полски семейства. Поклон, каза Борисов.

Председателят на комисията по международните въпроси към Държавната дума на Русия /долната камара на руския парламент/ Константин Косачов определи смъртта на полския президент Лех Качински като голяма трагедия както за полския, така и за руския народ, предаде РИА Новости.

Това е голяма трагедия за целия полски народ, загина държавният глава, и, независимо от неговите политически възгледи и партията, която той представяше, ние скърбим заедно с полския народ, каза Косачов. По неговите думи, в момента вниманието трябва да бъде фокусирано върху спасителните работи, а в дългосрочен план - да се установят причините за инцидента, допълва Фокус.

Още преди две години премиерът на Полша Доналд Туск беше заявил, че Ту-154, с който лети президентът, не отговаря на нормите за сигурност, припомни днес агенция Росбалт. На 30 ноември 2008 г. самолетът е имал проблеми по време на пътуване на Лех Качински в Азия. При връщането на президента, вероятно, ще вземем решение за ускорена процедура по закупуването на нов самолет, каза тогава Туск. По неговите думи е трябвало да бъде закупен максимално сигурен самолет, но машината така и не е била подменена, уточнява Фокус.

Лех Александър Качински е роден на 18 юни 1949 г. в полската столица Варшава. Качински е юрист по образование. В периода 2002-2005 г. е кмет на Варшава. Качински е един от лидерите на партия "Право и справедливост". През октомври 2005 година е избран за президент на Полша.

Самолетът „Туполев-154", наричан още Ту-154 е съветски пътнически самолет за средни разстояния, конструиран от Конструкторско бюро Туполев, ръководено от Андрей Туполев. Бюро Туполев започва разработката на Ту-154 с вътрешни проекти в началото на 60-те години. Цели се прилагането на технически нововъведения в евентуален заместник на Ту-104. От преработки на гореспоменатия самолет, „аванпроектите" постепенно минават към чисто нов самолет. Ту-154 бе най-разпространеният реактивен пътнически самолет в родината си и по света. Той е първият истински пътнически самолет на Туполев - без военни предшественици, без военни варианти. Самолетът отбелязва технологичен скок за съветското самолетостроене със сложната си крилна механизация (предкрилки и трипроцепни задкрилки; двупроцепни на Ту-154М), хидравлично-бустерното си управление, автоматизацията на самолетоводенето посредством автоматичната бордна система за управление АБСУ-154 (сложен "автопилот", способен да води самолета по зададен маршрут и да го управлява преди кацане по Категория II на ИКАО), както и с отварящите се навън свои врати. Основните системи на Ту-154 са тройно подсигурени (утроени) с оглед надеждност. (източник:bg.wikipedia.org)