Това трябва да се знае. Повечето германци, както и повечето европейци, са против генно модифицираните храни. Лоби групата EuropaBio се опитва да промени тези нагласи, като използва образите на известни личности, за да рекламира своята кауза. Сякаш нищо лошо – позорното е, че звездите, които са представени като „привърженици на ГМО“, не са и чували за това.

Журналистите от Spiegel са научили, че от ноември тръгва рекламна кампания, в която като „посланици на ГМО“ са представени известният социално ангажиран рок музикант Боб Гелдоф, както и френският политик Клод Алер. Предвидени са статии, които ще излизат под тяхно име, интервюта, а през май 2012 г. целият материал ще бъде обобщен; в тази чест е предвидена среща с обилно хапване с висши европейски функционери в Брюксел.

Това е записано в строго поверителен документ на EuropaBio, който е попаднал в ръцете на Spiegel. Въпреки БИО в името на организацията, изтъкват журналистите, не става дума за биологични храни, а за организация, стремяща се да доведе до пробив в политиката на европейските държави да забраняват ГМО. Сред членовете на това PR сдружение са компаниите Monsanto и Bayer.

И в името ЮръпБио в крайна сметка няма нищо лошо. Но личностите, които ще бъдат използвани за ГМО посланици, твърдят, че не са влизали в контакт с тази организация. Боб Гелдоф заявява, че не помни някой да го е питал дали иска да бъде посланик на ГМО.

Генералният секретар на ООН Кофи Анан също е спряган за такъв посланик – но негов сътрудник е направил изявление по въпроса: „Г-н Анан не е посланик на ЮръпБио и няма намерение да насърчава използването на генетично модифицирани организми.

 

От EuropaBio се защитават: ние само „дискутирахме“ с тези знаменитости, които са изказвали по един или друг повод положително отношение към ГМО. Впрочем EuropaBio използва от своя страна като подизпълнител друга PR агенция. От години датират опитите на тази организация да внесе разкол в редиците на противниците на ГМО в Европа, обясняват от Spiegel.

Аргументите за ГМО: преодоляване на глада, сигурност по изхранването. Технологични иновации. Помощ за Третия свят. Но независими изследвания, включително на световната организация по изхранването FAO, са доста скептични, че ГМО могат да сторят всичко това.

Приносът на ГМО храните по изкореняване на глада дотук е бил много малък. При това според икономистите в момента на Земятасе създават хранителни ресурси, достатъчни за изхранването на 9 млрд. души. Проблемът не е в количеството на храната, а в разпределението й.

С термина greenwashing /грийнуошинг/ в специализираната PR литература се описва опитът една компания или кауза с явни негативни екологични последици „да се боядиса в зелено“, тоест да се представи като благоприятна за околната среда. Но става дума само за боядисване – отвън нещата изглеждат зелени, а вътре се крие нещо съвсем различно.