Днес се навършват две години от ръкополагането на Кирил за патриарх на Русия. В тази връзка в редакцията на авторитетния руски бизнес вестник „Ведомости“ е изпратен пиар материал от Руската православна църква.

Вероятно решавайки, че трябва да говори на езика на бизнеса, авторът на хвалебствената статия за постиженията на дядо Кирил е изпъстрил текста с фрази като „стратегически инвестиции“, „църковен мениджмънт“, „конюнктура“, „продуктивност на работата“, „оптимизация на църковната управленска система“ и т.н. Тези словосъчетания са извадени само от първите абзаци на статията.

Редакторите на „Ведомости“, противно на практиката си, решават да публикуват тромавия текст като парадокс. Придружават го обаче с остър редакционен коментар, озаглавен „Максимизирай ближния си“.

Даже на Уолстрийт не говорят на такъв бездушен език, отбелязва руското бизнес издание. Ясно е, че клирът иска да изглежда модерен в очите на миряните /тоест перспективните си инвеститори/. Но пък ние от бизнеса си мислехме, че кризата показа нечовечната страна на света на финансите. И когато назря времето бизнесът да се поучи от църквата, се оказа, че се случва точно обратното.

Кой, ако не църквата, трябва да знае каква тежест има в думите? С думи човек може да се вдъхнови или да се хвърли в смут. Къде точно се намира положителната страна на фрази като „референтно паство“, „църковно IPO“, „православен истеблишмънт“?

Вместо да слушаме на полу – английски език за „ефективността в работата на църковните структури“, бихме искали да чуем на напълно разбираем език древното духовно послание – отбелязва бизнес вестникът.

Искаме да чуем от църквата и ясно осъждане на немислимите кражби, престъпленията и пълната безнаказаност на така наречения елит, който – както често виждаме по телевизията /и на снимката/ – е сред „стратегическите миряни“ на църквата.

Руската православна църква по-добре да се заеме с връщане на доверието към ближния в обществото – а не с „максимизация“. Общество трябва да бъде излекувано от много болести, сред тях безжалостната „оптимизация“ и жестокият „мениджмънт“, толкова характерни за царството на мамона – заявяват още руските бизнес журналисти.

Трябва ли църквата да се учи от бизнеса? Или все пак истината е, че бизнесът трябва да учи от църквата?