Вестник „Дневник”

„Печалбите си отиват, оптимизмът остава”, съобщава всекидневникът по повод движението на акциите на дружествата на БФБ-София.

Червено до тъмночервено - в нюансите на този цвят завършиха в понеделник акциите на дружествата на борсата, съобщава изнадието и допълва. И за непрофесионалните инвеститори е известно, че това не е добре, защото губят. За професионалистите обаче е временно явление и розовите им очаквания показват предпочитания за изплуване към зеленото. След което ще се плава в по-спокойни води.
Засега неоспоримият факт в тази игра на цветове е, че вчера спадът на цените на публичните дружества доведе индексите до най-ниските им стойности от месец насам. Движението надолу, което започна в края на миналата седмица, и мнението на много анализатори, че борсово търгуваните дружества са надценени, накараха все повече непрофесионалните инвеститори да си зададат въпроса какво всъщност се случва и не е ли време да изпадат в паника. Фактите показват, че само по време на вчерашната сесия основните показатели (борсовите индекси) се понижиха между 2 и 3% . Въпреки че реално това е първият по-голям спад на пазара за повече от година насам и независимо от липсата на позитивни новини
институционалните инвеститори остават оптимисти

и очакват корекцията скоро да приключи, показа проучване на "Дневник". В най-негативните си сценарии анализаторите предвиждат тя да доведе до спад най-много от 20% на пазара, но след това акциите ще бъдат изключително атрактивни за покупки, включително от чуждестранни инвестиционни фондове.

Вестник „Пари”

Пред изданието Радосвет Радев, председател на Надзорния съвет на Доверие -Обединен холдинг е категоричен, че коментарите за балон на БФБ са чиста манипулация. "Днес има борса и от тази гледна точка тя съществува заради пазара, а не обратното пазарът заради борсата. Ако искаме да имаме наистина нормално функциониращ пазар на акции, всяка намеса и непремерена оценка, особено от хора, които участват на борсата, за мен е директна манипулация. Не приемам дефиницията, че има балон на борсата, по простата причина, че в действителност повтаряме пътя на много посткомунистически държави. Първо се качи стойността на активите на недвижимите имоти, следващото нещо беше покачването на стойността на активите в индустрията. Според мен беше направена манипулация за рязко сваляне на цените на БФБ. За съжаление мисля, че беше употребена и Комисията за финансов надзор", е мнението на Радосвет Радев.

Пак на тема фондова борса, финансовият всекидневник помества анализ за новата система XETRA, на Дойче Бьорзе, която трябва да бъде интегрирана с българската система за сключване на борсови сделки.

Досега играчите на фондовата ни борса можеха да търгуват на силно ограничен пазара, на който неголям брой компании се борят за вниманието на инвеститорите. Новата платформа ще постави родните дружества на равна нога с над 17000 финансови инструменти листвани от XETRA. Малкият асортимент от компании постави доста от дружествата на БФБ в привилигирована позиция. Не е случаен и фактът, че по отношение на публичност, навременно предоставяне на информация и.т.н от много от нашите компании има още какво да се желае. По-голямата конкуренция може само да подобри положението в тази посока, пише изданието. Трудно е да се предположи как ще се отрази на котировките включването в новата система. От една страна, акциите ни ще бъдат по погледа на огромен брой платежоспособни инвеститори, които разполагат с огромен ресурс. От друга страна обаче, да се пребориш за доверието на западните инвеститори не е лесна задача.

Вестник „Дневник”

От всекидневника научаваме, че дистрибуторите на говира искат замразяване на акциза. По повод планираното увеличение за 2008г.

Цените на най-масовите течни горива ще стигнат до 2.20 лв. за литър след Нова година, ако парламентът гласува предложените от правителството по-високи акцизи за 2008 г. Това са предупреджденията на представители на бранша с уточнението, че сметките са правени спрямо сегашните цени на суровия петрол и при допускането, че поскъпването му ще спре.
Очакванията на търговците са с новите по-високи акцизи след 1 януари цените на горивата да се покачат с 3 до 4% над сегашните нива. При дизела повишението ще е с 8 стотинки до 2.20 лв. за литър, а при бензин А-95, който е другият най-потребяван нефтопродукт, с 6 стотинки до близо 2.10 лв. за литър. Увеличението е по-голямо от разчетите на финансовото министерство - 6 стотинки при дизела и 5 стотинки за бензина, защото след начисляването на акциза се начислява и данък добавена стойност, вече върху по-висока база.
"Задържахме цените колкото можахме, но с увеличението на акцизите от следващата година дори текущите котировки на нефта на международните пазари да се задържат, горивата неизбежно ще поскъпнат още", обясни ситуацията Иван Костадинов, търговски директор на най-голямата верига бензиностанции в страната "Петрол". Не може да не се съобразяваме с промените на пазара, заявиха в официално становище от австрийската компания OMV.
Единственият вариант за противодействие според дистрибуторските компании е чрез акциза, който заедно с ДДС формира близо половината от цената на горивата. "Ценовият шок от поскъпването на петрола може да се намали, ако акцизите се запазят непроменени, още повече че за тази година бяха предсрочно изтеглени", посочи Иван Костадинов от "Петрол". Той визира решението на тройната коалиция в края на миналата година да слее в едно стъпките за увеличение на косвения данък, планирани за 2007 и за 2008 г. Това доведе до еднократно поскъпване на горивата в началото на тази година с около 13 стотинки за литър вместо с 6 стотинки.

Вестник „Стандарт”

Всекидневникът също съобщава за „лоша” новина, която чака шофьорите.

Данък "ауспух" ще удари собствениците на стари жигули и москвичи. Собствениците на возила без катализатор ще плащат налог, колкото за мощна лимузина. Идеята е да се намалят вредните газове, които бълват автомобилите. Този проект ще обсъждат днес в Брюксел финансовите министри от страните в ЕС. На заседанието ще участва и родният финансист №1 Пламен Орешарски.
Всяка държава сама ще реши дали налогът ще зависи от отделения въглероден двуокис или пък от разхода на гориво. Сега у нас данъкът се изчислява според мощността на двигателя и годината на производство. Първоначалното предложение на работната група бе до края на 2008 г. 25% от налога да се определя според отровните емисии. Но много от държавите в общността се обявиха против.

Вестник „Сега”

Изданието се спира на процеса за въвеждането на преносимостта на номерата.

Правото на потребителите на мобилни оператори да ги сменят само в рамките на 1 ден ще стане задължително във всички страни- членки на ЕС. Това се предвижда в плана за реформи в телекомуникациите, които еврокомисарят по медиите и информационните технологии Вивиан Рединг ще представи днес пред Европарламента.
Според западноевропейски медии другите две основни идеи на Рединг засягат разделянето на бившите национални телекоми на отделни фирми и създаването на паневропейски регулатор. Разделяйки големите телекоми, ще се създаде по-добра възможност на конкуренцията да навлезе на пазара, тъй като сега бившите монополи създават много пречки пред алтернативните оператори.