„Сега”

Изданието информира за обсъждането на поправка в Търговския закон, спроред която, прехвърлянето на временно удостоверение ще има действие като на прехвърлянето на акциите, които то удостоверява. Поправката е била обсъдена на второ четене в пленарна зала вчера. Ако бъде гласувана, в закона ще важи със задна дата. Предложението за поправката е на депутата от НДСВ Огнян Герджиков.

„Българските цигари ще поскъпват шоково от 2010г.”, съобщава на икономическите си страници всекидневникът. Лошата новина за пушачите е заради това, че тогава, освен че ще приключи последният етап от вдигането на акциза за папиросите до европейския минимум, но и тютюнопроизводителите ще трябва да вдигнат със 150% цената на родния тютюн, който е основната суровина за българските цигари. „Сега” уточнява, че причина за това е, че от 2010 г. България ще трябва да се раздели с досегашните субсидии, които дава на тютюнопроизводителите. Брюксел разреши м.г. те да получават гарантирана минимална изкупна цена от средно 2 лв. за килограм плюс премии. След 2010 г. те ще трябва да разчитат само на евросубсидиите, но те се дават само на производители, които имат поне 10 декара, а на това условие отговарят незначителна част от нашите стопани.
Тютюнопроизводителите са категорични, че скокът в цената на суровината ще се отрази в цената на цигарите, но не се ангажират да кажат с колко лева ще е поскъпването. Само от вдигането на акциза с 33% за тази година родните цигари ще поскъпнат с 55 ст.


За друг ценови шок, но много по-близо разположен във времето информира

 „Стандарт”.

„Шок с цената на природния газ. От януари горивото може да скочи с 33 на сто,” е водещото заглавие на икономическите страници на изданието. Според статията, с над 33% може да поскъпне от януари природният газ, са предупредили от "Булгаргаз" вчера. Това е прогнозното вдигане на цените на горивото от Нова година, според разчетите на дружеството. Цената може да достигне 443,84 лв. без ДДС за 1000 куб. метра. Увеличението е над 111 лв. от сегашната цена, одобрена от Държавната комисия за енергийно и водно регулиране. Резкият скок на природния газ веднага ще се отрази на цената на парното, защото топлофикациите са основният потребител на горивото. От ДКЕВР отказаха да коментират възможно ли е 33% увеличение на природния газ от януари, преди да са видели мотивите и конкретното предложение на "Булгаргаз". То трябва да бъде внесено до 11 декември. Едва тогава ще се правят анализи дали може да се орежат някои разходи на дружеството, за да е по-малко увеличението на цената. Няма обаче практика по време на отоплителния сезон да се вдигат цени на парно, коментираха от ДКЕВР, пише "Стандарт". Законът позволява това да стане единствено при 100% увеличение на разходите на топлофикациите. Скокът е резултат най-вече от поскъпването на алтернативните горива на международните пазари, посочват като мотиви от "Булгаргаз". От газовото дружество припомниха също, че за последните 3 месеца продават на цени, по-ниски от утвърдените от ДКЕВР - 332 лв. без ДДС, за 1000 куб. м за големите потребители, сред които са и топлофикациите. Намалението е с над 16 лв. без ДДС от утвърдената цена.

В противовес обаче е новината, пак от същия вестник, че пшеницата започва да поевтинява и вече е 500 лева за тон. Така и натискът за поскъпване на хляба отслабва. Цената на хлебната пшеница тръгна надолу и у нас, и на международните борси. Котировките "продава" на Софийската стокова борса (ССБ) тази седмица се движеха в рамките на 500-530 лв./тон. През предходните две седмици пшеницата се предлагаше за 530-540 лв./тон. От края на септември до средата на октомври имаше и оферти на цена 570 лв./т, информира, „Стандарт”, но уточнява, че хлебната пшеница се продава по-евтино на международните борси. Котировките вчера сутринта на Чикагската борса бяха 281 долара за тон, а на борсата в Унгария - 435 лв./тон. Търговията на родните борси с маслодайния слънчоглед замря. На Софийската стокова борса офертите "продава" продължават да са на цена 830 лв./т (при 796 лв./т в Унгария), но оферти за покупки няма. Тази година реколтата от слънчогледа е около 55% по-малка отколкото през 2006 г. Търсенето на слънчоглед е по-голямо заради производството на биогорива. В резултат цената на слънчогледа е 150% по-висока спрямо миналата година.

„Колите без гаранция, ако караш с биогориво”, предупреждава „Новинар” във водещата си статия на първа страница.

Според проверка на изданието, производителите на автомобили масово прекратяват гаранционния срок на коли, които заредят с биогориво или смес с обикновено. Оказа се, че двигателите както на германскитее, така и на японските автомобили все още не са пригодени да работят с биогорива. В договора за продажба на колата е записано, че гаранцията се снема автоматично, ако се употребява биогориво или смес, алармирал вчера читател на "Новинар". По изискване на Европейския съюз от 1 януари следващата година обаче всички шофьори трябва да смесват обикновеното гориво с 5% биогориво. "След като на капачката на резеревоара е задраскан знакът за биогориво, не го сипвайте, ще повредите мотора и автоматично гаранционният срок на автомобила ще бъде прекратен", посъветваха вчера от реномирана компания, представител на немски возила у нас. "В договора изрично се забранява използването на биогориво, затова и ползването му прекратява гаранцията на колата. Биогоривото е с по-ниска степен на рафинираност и ще съкрати експлоатационния живот на мотора", бяха категорични пък представители на японски марки у нас.
Според търговците забраната идва директно от производителя, но не можаха да обяснят защо в Западна Европа има коли с пригодени двигатели за биогориво, а у нас не. Също така не стана ясно какво могат да направят шофьорите, след като ако сипят от екогоривото, гаранцията на колите им се снема автоматично. От сервиза на "Тойота" обясниха, че има възможност да се ползва екосуровината, но само ако се използва в съотношението 5 литра биогориво на 100 литра обикновено. Очаква се по бензиностанциите у нас първоначално да се продава само смес, казаха търговците.

"Труд"

"Последен валс за "Кремиковци"?", е челото на вестникът днес. Наближава ли фаталният час на комбината пита изданието, след като вчера в МОСВ е станало ясно, че "Кремиковци" може да бъде затворен в началото на 2008г., ако получи повторен отказ за издаване на комплексно разрешително за дейността си. Другият вариант бил да спре мощностите, които замърсяват, но това също ще се отрази фатално на работата му, допълва "Труд". От "Кремиковци" обаче са заявили, че са изпълнили всички изисквания и се надяват да получат разрешително, защото бил спрян един от най-големите замърсители - конвертор №1. От МОСВ обаче смятат, че не може да се докаже привеждане на инсталациите в съответствие с нормативната уредба. Същото становище било изпратено в Брюксел.

"Капитал"

"Темата на броя" на седмичника е подчинена на оформящия се като основен проблем за София, трафикът. По приблизителни оценки годишните загуби от задръстванията по софийските улици са около 0.8% от БВП или 446млн.лв.

"София прилича на тежко болен човек, който е със запушени артерии и страда от затлъстяване. Вместо да му назначат диета и да му предпишат повече движение, лекарите се опитват да му решат проблема като го съветват да си пробие нови дупки на колана.
Нещо подобно се случва и с българската столица. Градът се задъхва от ужасяващ уличен трафик и облаци вредни газове, на което общината се опитва да противодейства с планове за строителство на нови паркинги и разширение на улици. Очевидно този подход не работи и е време да се пристъпи към радикални действия", е коментарът към темата. На няколко страници проблемът е разгледан от няколко гледни точки, като са пособени и вариантите за излизане от ставащата все по-критична ситуация със софийския трафик. Ето някои от тях:

Краткосрочен план
- Централизирана система за управление на светофарите
- Електронни табла, които показват натоварените кръстовища и сочат алтернативни маршрути
- Създаване на трафик полиция, която да отговаря само за проблемите с предвижването и задръстванията
- Масирани инвестиции в градския транспорт
- Бус ленти, по които да се движи само градският транспорт
- Максимално разширяване на "Синята зона" (ще изчезнат колите, които блуждаят в търсене на място за паркиране)
- Стриктен контрол върху издаваните пропуски за хората с увреждания

Средносрочен план
- Бързо довършване на метрото във всичките му направления
- Въвеждане на системата "Паркирай и се вози" чрез изграждане на буферни паркинги около станциите на метрото
- Стимули за хората да ги ползват (в Белгия разписката от буферния паркинг позволява безплатно пътуване с градския транспорт)
- Изграждане на нови и реконструиране на съществуващи улици и булеварди (приоритетни са бул. "Т. Каблешков", Околовръстен път (южна дъга), тунелът "Д. Николаев", тунелът "Габрово-Скопие")
- Разширяването на пътищата и повишаването на капацитета на кръстопътищата чрез връзки на няколко нива (приоритетни са бул. "Е. Георгиев", бул. "Драган Цанков" и бул. "Цар Борис ІІІ")
- Изграждане на нови пешеходни зони в центъра
- Подземни паркинги за автомобили и гаражи в търговските зони
- Да не се разрешава строителство на блокове, без да има инфраструктура до тях

Дългосрочен план
- Развитие на града в северна посока
- Изнасяне на държавни и общински служби от центъра
- Въвеждане на такси за преминаване през центъра с цел да се избегнат всякакви ненужни пътувания с автомобили