"Ковчег за 8" - заглавието в 24 часа заема цялата първа страница. За първи път в историята на железниците ни в български влак изгоряха пътници. Осем души бяха изпепелени във влака София- Кардам в нощта срещу 29 февруари. Спящите хора се оказали в огнен капан край Червен бряг, тъй като вратите на вагоните били заключени.
Оцелели твърдят, че имало само един работещ пожарогасител. За да се спасят пътниците чупели прозорците и скачали от вагоните. Освен загиналите има още девет пострадали, четирима от които са в тежко състояние, допълва картината Новинар. Пламъците лумнали от кушет-вагон, в който е имало 27 пътници, а в съседния изгорял - спалния, се намирали 35 души.
"Вагоните убийци са над 30-годишни", отбелязва Монитор. "Жертвите не могат да се разпознаят", лаконичен е Олег Петков, изпълнителен директор на БДЖ. В интервю за Труд той казва още, че причината за пожара не може да се търси в остарялата техника: "Не сме изоставили техническата поддръжка на парка, въпреки че подвижният състав е на доста напреднала възраст.
Смятам че хората, които работят при нас, не правят компромис с безопасността и сигурността на пътниците. Независимо колко стар и демодиран е един вагон." Труд публикува кратките коментари на Сергей Станишен и Петър Мутафчиев. "Разговарях с министъра на транспорта Петър Мутафчиев още през нощта", каза вчера премиерът. Засега не е ясна причината за пожара - версиите са няколко. След като се промени законът за концесиите, ще има възможност за свежи инвестиции. Съществува интерес и от европейски компании към БДЖ, добави премиерът.
Министърът на транспорта Петър Мутафчиев съобщи, че пожарът се е разпространил много бързо и за пет минути е обхванал целия кушет вагон. "Искат главата на БДЖ шефа", продължава по темата Стандарт. Незабавна оставка на изпълнителния директор на БДЖ Олег Попов поискаха оцелелите от изгорелия влак за Кардам.
Напълно ги подкрепяме, отношението на Петков към сигурността на хората е безхаберно, заявиха десни депутати от транспортната комисия в парламента. Опозицията обяви, че следващата седмица ще внесе искане за създаване на временна комисия, която да направи пълно разследване на инцидента и състоянието на железниците ни.
24 часа помества последни данни от представителни проучвания на МБМД и "Маркет линкс". Според МБМД в настоящето изследване ГЕРБ се стабилизира с около 28% подкрепа, а БСП отстъпва на 16%. Макар да е трудно да се говори за стабилни нагласи, очевидно е, че обществото е склонно да търси нови политически актьори и засега най-ясно ги вижда в лицето на ГЕРБ. Президентът Георги Първанов е първият по популярност в държавата - с 56% доверие. Втори е Бойко Борисов /50%/, трети - Стефан Данаилов /43%/. "Девет конституционни съдии бетонираха ДДС за юристите", отбелязва Труд. Конституционният съд бетонира плащането на ДДС върху възнагражденията на адвокати, нотариуси и частни съдебни изпълнители. Съдът отхвърли искането на депутати от опозицията да обяви за противоконституционно въвеждането на ДДС за тези дейности, тъй като това е облагане на правото на защита на гражданите. "Кой ще плаща пенсиите или как се въвежда нов данък "пенсии", коментира Лидия Шулева, депутат от ПГ "Българска нова демокрация" в Труд. Тя разяснява каква е ситуацията в НОИ в момента. 40% дефицит, който се покрива от държавния бюджет. Ако държавата поеме и 1/3 от остатъка, който сега се плаща от работници и работодатели, то сметката ще стане 60% участие на държавата срещу 40% на осигурените. Или по друг начин казано - НОИ отново се национализира. Но на всички е ясно, че държавното участие се покрива от данъците, които плащаме. Т.е. неофициално се въвежда нов данък "пенсии", данък, който е за сметка на всички. Шулева е категорична, че моделът, при който сегашните работещи плащат пенсиите на настоящите пенсионери, никога няма да доведе до високи пенсии и ниски осигуровки. Решението е държавата да финансира преминаване към осигурителен модел с по-висок дял на фондовете, в които вноските на осигурените се спестяват в личните им сметки./БТА/
Снимки: БГНЕС
Коментари
0