Кратка история: Девин е основана през 1992 година като дружество с ограничена отговорност между физически лица и Община Девин. От 1999 година компанията е акционерно дружество със 100% частен капитал.
През август 2007 г. Девин АД увеличава капитала си и става публична компания с акции за свободно търгуване на Българската Фондова Борса.
Основен предмет на дейност са бутилиране и продажба на минерална вода, изворна вода, газирани и негазирани безалкохолни напитки.
През миналата година бе сключена сделка между Адвент Интернешънъл, глобален фонд за дялово инвестиране и Соравия Груп Австрия, която продаде приблизително 75% от акциите в компанията.
Акционерна структура:
Финансови данни по последен отчет: На 3 май дружеството публикува консолидирани данни за дейността си в периода януари - март 2010 година. В тях е отразен ръст на приходите от дейността до 14.678 млн. лв. и нетна загуба за периода в размер на 574 хил. лв.
Пазарът за дружеството:
Тамара Бечева, анализатор, ЕЛАНА Трейдинг
Отчетът за първото тримесечие показа нетна загуба за Девин и приходи от продажби, почти без промяна на годишна база. Данните не са изненада, тъй като периодът е традиционно слаб за дружеството.
Най-голям принос към приходите има продажбата на минерална вода, чието потребление в България достигна средното потребление в Европа. Потенциалът на компанията е в развиване на търговията с безалкохолни напитки и овкусените води.
Увеличаването на броя на големите търговски обекти ще подкрепи продажбите, тъй като през тях се осъществява голяма част от продажбата на безалкохолни в страната. Коефициентът цена към печалба е значително над средното за българския пазар, докато цена към счетоводна стойност е под средното за SOFIX.
Инвестициите, които Девин направи в производството и обновлението на бутилиращите съоръжения през миналата година, подобряват нормата на печалбата на дружеството. Също така, компанията има агресивна маркетингова политика и планира силна експанзия в Румъния.
Мениджмънтът за дружеството
Цветан Лъжански, изпълнителен директор
Какво ново се случва в компанията с влизането на новия собственик? Наложи ли той по-различни изисквания към управлението на Девин? Постави ли по-високи цели?
Всеки собственик има своите изисквания, което е нормално. Ние по принцип имаме високи цели и тук също имаме единомислие.
Как анализирате финансовите резултати от първото тримесечие на годината за Девин? Можеше ли представянето да бъде още по-добро?
Доволни сме от представянето на Девин за първо тримесечие. Резултатът е оптимален, като се има предвид, че този период е може би между най-тежките за последните 18 месеца.
Лятото е вашият силен сезон. Върху кои продукти ще поставите най-силен акцент? Да очакваме ли разнообразяване на продуктовото портфолио с още нещо ново?
Ще имаме голям фокус върху Девин Фреш, тъй-като смятаме, че това е изключителна напитка.
Какво става с румънския пазар, към който бяхте насочили големи усилия?
Развиваме се много добре, представени сме с малки изключения във всички вериги и продажбите нарастват всеки месец.
Как протичат "битките" с конкуренцията? Съществуват ли нелоялни практики, срещу които да негодувате?
На този тежък пазар битката е доста сериозна. Някои компании са по-агресивни, но като цяло борбата е в рамките на добрия тон и по-професионален подход към клиентите. На този етап клиентите в заведенията не поръчват конкретни марки вода, а и в доста заведения се предлага повече от един вид.
Очаква се новият собственик да пожелае отписване на дружеството от публичния регистър и борсата. Това означава ли, че Девин ще се затвори и ще престане да разкрива информация за финансовите си резултати?
Ако станем отново частно дружество, ще преценим заедно с нашите основни акционери каква информация е разумно да се разкрива.
* Не е препоръка за вземането на инвестиционно решение!