До под 5% е намаляло текучеството на кадри в системата на Петрол АД след проведено обучение на персонала. Показателят е подобрен от характерните за сектора 20-30%, особено за длъжността продавач - консултант. Това съобщи Венцислав Пенгезов, директор Бизнес развитие на Петрол АД, като според него намалението се дължи на проведения проект за обучение на кадрите в компанията.

В продължение на близо 1 година 254 служители преминаха през проекта, финансиран на 70% от Европейски социален фонд и оперативна програма  Развитие на човешките ресурси 2007- 2013 година. Общият размер на разходваните по този начин средства е 232 хил. лв., като всеки от служителите е преминал през минимум 151 часа обучение с университетски преподаватели по теми като Нормативна база на търговската дейност, Управление на продажбите, Отчет и анализ на дейността, Маркетинг.

В обученията са се включили служители на Петрол АД от цялата страна, като семинари са провеждани в София, Варна, Бургас, Поморие, Черни Вит, Предела. Ръководството на компанията е решило да не иска обвързващи договори за работа от преминалите през курсовете. Намираме, че това е мотивиращо за хората и е една добра награда за труда им, каза Пенгезов. Той посъветва партньорите и конкурентите на Петрол АД също да помислят за възможностите, които предлагат програмите за обучения на персонала, още повече в условията на икономическа криза. Това е шанс да подобрим собствените си компании със свежи пари, които щом са отделени от европейските програми за нас, значи трябва да ги усвоим.

Според Пенгезов има редица трудности, които отказват фирмите да кандидатстват по  разработените програми. Една от тях е изискването за обезпечение в рамките на 100-110% за средствата, отпуснати за проекта. Друга е големият обем на писмената работа по оформяне и отчитане на проекта. Един бус с хартия представлява цялата документация, изрази се образно директорът по Бизнес развитие. Той посочи, че проектът е постигнал съществени икономии от мащаба и ако е трябвало да бъде реализиран през външни обучения е щял да струва 4 пъти повече.

Към момента в компанията работят около 3 хил. души, като съществено редуциране на персонала не е извършвано. Ние бяхме готови за кризата, каза Иван Костадинов, главен директор Търговия и маркетинг на Петрол АД и член на Управителния съвет. Той добави, че след раздялата със 75 бензиностанции, които компанията продаде на Лукойл през миналата година, с което числеността е обективно намалена,  са съкратени не повече от 1% от заетите, предимно административен персонал.

Костадинов съобщи още, че на 1 март са прекратени договорите с 12 бензиностанции, които са работили на франчайз за Петрол АД. За 2008 година общо новите обекти по тази линия са 18, а от началото на 2009 година са подписани 6 договора за франчайз, с което общият им брой става 107.

Планираме да разкрием 7-8 собствени нови бензиностанции през тази година, добави Костадинов, като обясни, че по този начин Петрол АД ще търси обратно връщане на позициите си в градове, оголени след сделката с Лукойл. Разглеждаме възможността да закупим вече съществуващи обекти, но цените, които собствениците ни искат, са толкова високи и нереално, че с по-малко от половината можем да построим собствени бензиностанции. Според Костадинов в момента над 1 000 бензиностанции в България се продават, но няма кой да ги купи, а вече има и фалирали обекти, особено такива, които са разположени на второстепенни пътища.

Мениджърите на Петрол АД бяха лаконични на въпроси за финансовите резултати на дружеството преди да е излязъл отчета, но съобщиха, че за първите 3 месеца на годината компанията е на печалба. Ръстът в продажбите над 7-8%, като процентът на спрените карти на корпоративни клиенти, които не обслужват задълженията си, е пренебрежително нисък. 

Ние имаме около 7 хил. корпоративни клиенти и много държавни учреждения, които обслужваме. В същото време вече 2 години при нас се работи при втвърдени условия, които не допускат нелоялни клиенти, завърши Костадинов.

* Не е препоръка за вземането на инвестиционно решение!