Европейските пристанища, включително Ротердам и Антверпен, са затегнали контрола при разтоварване на кораби, пристигащи от Япония, научи Bloomberg. В Ротердам, най-голямото контейнерно пристанище на Европа, проверката на японските кораби за радиация ще се извършва още в морето. Сходни мерки възприема и второто по размер европейско пристанище в Антверпен.

След като пропътуват 30 дни по море, корабите напуснали Япония непосредствено след земетресението на 11 март и последвалата авария на АЕЦ Фукушима I ще достигнат европейските пристанища до броени дни.

Операторите на пристанището в Антверпен предупреждават, че първият пристигнал от Япония рисков кораб ще бъде подложен на стриктна проверка, а следващите ще се проверяват на случаен принцип.

Сред докерите има притеснение – оправдават се пристанищните власти. „Искаме да извършим тези проверки, за да им докажем, че безпокойството им е неоснователно“.

По информация на японската енергийна компания Tepco, оператор на авариралата АЕЦ, няма нови поражения във Фукушима I, след като вчера Япония беше разтърсена от ново земетресение. Въпреки това се е наложило екипите, които работят за охлаждането на реакторите, да бъдат евакуирани.

Според военноморските сили на САЩ, радиацията може да бъде измита от корабите с помощта на сапун и вода и не представлява заплаха за човешкото здраве.

Японският контейнеровоз MOL Presence не беше приет в китайско пристанище миналия месец, заради високото равнище на радиацията. Според собственика на кораба обаче, токийската компания Mitsui, въпросната радиация е била само 20% от облъчването при медицински рентген.

В европейските пристанища проверките за радиационния фон на постъпващите кораби са въведени след инцидента в Чернобил. Контролът за радиоактивност е станал ежедневен след терористичните атентати на 11 септември. Така че новите разпоредби за радиационен мониторинг няма да представляват техническа трудност.

Възможност за мониторинг на радиацията на корабите имат шест европейски пристанища, сред тях и Пирея в Гърция.

В Хамбург, третото по размер контейнерно пристанище на Европа, ще се проверяват само храните и фуражите, идващи от Япония. Повечето кораби, които влизат в Хамбург, са били преди това проверени в Хонконг, отбелязват местните власти.

Япония разполага с 20% от световния товарен флот, измерено като контейнерен капацитет. Тя също така доставя около 4% от контейнерите, които се завъртат в световната търговия.

Японските власти вече наредиха на океанските кораби да не навлизат в 30 – километровата зона около АЕЦ Фукушима. Редица корабни линии обаче правят и по-големи завои, за да избягнат опасността от сблъсък с останки, завлечени в открито море от опустошителното цунами.