В столицата започва изграждането на първите зарядни станции за електромобили, съобщи Весела Шаранкова, управител на "Фулчарджър България". Компанията е постигнала спорузмение с общинските власти и до една година ще се появят първите станции в София, обяви Шаранкова по по време на Международната конференция "Индустрия и иновации 2011" , оранизирана от b2b Media.

Седемте зарядни станции в София са част от пилотния проект на фирмата, разработен заедно с ЧЕЗ и Столичната община. Локациите им ще бъдат на територията "Синята зона" на площад "Народно събрание", между катедралата "Св. Александър Невски" и сградата на общината, на бул. "Македония", на бул. "Стамболийски" в близост до Mall of Sofia и т.н. Първоначално плащането на енергията ще става с предплатени ваучери, а по-късно ще се въведе и заплащане чрез безконтакти дебитни и кредитни карти.

Още един проект се бори за одобрението на столичната община. Той е на фирма "Ренърджи"  - компанията дори е предложила да дари своите зарядни станции на общината в София. Собствениците на електромобили ще могат да ги зареждат безплатно, докато са паркирани на ключови места в София, коментира Никола Газдов от Ренърджи. Според него поне за 2 години използването на тези станции трябва да е безплатно, за да имат хората и финансов стимул да купуват електромобили.

До 5-6 години с развитието на технологиите цената на електромобилите, която в момента е по-висока от тези с двигатели с вътрешно горене, ще падне и ще бъде почти съизмерима с тази на традиционните коли. Това е прогнзата на председателят на Българската асоциация за електрически превозни средства Мартин Заимов. Така тези коли ще стават все по-конкурентни на традиционните, които замърсяват околната среда, допълни той. За популяризирането им обаче ще трябва да се въведат и стимули за купувачите.

До средата на декември се очаква да бъде приет екшън план за развитие на сектора през периода 2012-2014 г., каза председателят на Индустриален клъстър "Електромобили" Илия Левков. "Надяваме се в него да бъдат включени дискутираните в работните групи стимули, като нулева ставка по ДДС за покупка на такава кола, отпускането от държавата на 5000 лв. помощ на всеки купувач на електромобил, както и 2500 лв. за конверсиране на бензинови и дизелови коли в електромобили.