Как се строят пътища без да се ползват отпуснатите от банки заеми? Предстои да видим през тази година, в която Агенция пътна инфраструктура е официално предупредена да внимава с усвояването на кредити, защото по този начин рискува да увеличи бюджетния дефицит.

Поставена да работи пред такива условия, АПИ няма друг избор, освен да съумее да вземе пари от оперативните програми на Европейския съюз, а до тогава част от тежестта споделят и фирмите в бранша. През миналата седмица стана ясно, че агенцията е прекратила 85 договора с изпълнители на поръчки по републиканската пътна инфраструктура, а също и че е доста активна в налагането на солени глоби.

Според председателят на Управителния съвет на АПИ Божидар Йотов това няма да доведе до фалити, а ще дисциплинира компаниите в бранша.

Разбра се, че финансовият министър Симеон Дянков ви е предупредил да внимавате със строежа на пътища, за които се ползват банкови заеми, защото по този начин надувате дефицита в държавния бюджет. Какъв е точно поставеният ви лимит? И от всички банки или само от Световната банка сте предупредени да внимавате?

Лимитът е в централния бюджет. Тоест той не е бюджета на Агенция пътна инфраструктура. Това са държавни инвестиционни заеми. Има споразумения между отделните банки с държавата, а не с агенцията. Те са гласувани от Народното събрание и в тези заеми са включени определени проекти.

Една част от тези пари са на банката, а другата част представляват българското съфинасиране. Но нали разбирате, че ние ще връщаме тези пари, те не са по оперативните програми, Министерство на финансите ги води като бюджетни пари и когато ние увеличим определен лимит, това води до увеличаване на дефицита.

И понеже в България не се произвежда достатъчно, ние колкото и пари да похарчим от бюджета за пътища, дефицитът нараства. Поради тази причина Дянков бе много притеснен, водихме сериозни преговори. Някои дори настояваха да спрем изцяло пътищата. Представете си до какво щеше да доведе това - 1 700 км. километра пътища щяха да останат полунаправени и щяха да се разрушат, тоест парите, похарчени за тях до тук, държавата щеше да ги загуби категорично.

Щяхме да развалим споразуменията с някои от най-важните банки - Европейската банка за възстановяване и развитие и Световната банка, така че никога повече нямаше да можем да правим споразумения с тях.

И другото нещо беше, че тези фирми, които бяха хвърлили доста усилия и доста пари в това да се подготвят и да изпълнят задачите, щяха да фалират, защото нямаше как да продължат от тук нататък с материалите, които са закупили, с работниците, които са наели, с машините на лизинг.

Така че ние преценихме, че трябва е да забавим договорите, да ги разсрочим във времето, да даваме по-малки задачи, за да може тези пари, които ни дават засега, да ни стигнат и да изчакаме допълнителните пари. 

Новината, че прекратявате договори, доста изплаши фирмите от бранша...

Да, фирмите бяха доста притеснени, най-вече защото сериозни хора говореха за спиране на тези обекти. Ние не се поддадохме, защото не можем да вървим срещу нарушение на Народното събрание. Аз съм юрист и ви гарантирам, че до като съм на този пост, законът ще се спазва дословно.

Успяхме да пуснем пари в българските фирми, за да не фалират. Ако бях си позволил да спра тези договори, нашия бизнес щеше да изкара десетки хиляди работници на улицата.

Това, което се стремим да правим, е да градим, не да разрушаваме. Даваме хляб на фирмите, така няма безработица, продават се българските материали, лизинговите фирми продават и така икономиката върви.

Тоест, тези 85 развалени договора са някакъв вид компромис?

Тези 85 развалени договора са наследени от минали години. Когато дойдох в АПИ поисках да видя всички договори, които са сключвани, тогава ми извадиха над 100 договора, а какво имахме насреща? Първо, заложените пари за ново строителство бяха 0 лева в бюджета на АПИ за миналата година. Второ, част от договорите имаха юридически порок - не можехме да продължим поради факта, че са сключени неграмотно. И трето, за някои от договорите се прецени, че няма стратегическа необходимост да бъдат изпълнявани, а трябва да се правят други неща. Така се получи това прекратяване на тези 85 договора.

Ще има ли фалити заради това прекратяване на договори?

Не, фирмите бяха отписали тези договори, защото те отдавна стояха в агенцията. Лошото беше, че по някои от тях са давани аванси и ние сега се опитваме да прихващаме такива пари, опитваме се да се договорим с фирмите, за да си върнем авансите.

Разберете, искаме да защитим държавния интерес.

Много се надяваме сега в новия бюджет да имаме пари за ново строителство. Преговаряме по този въпрос. В понеделник /14.02.2011 г./ разглеждаме бюджета на агенцията и ще настояваме да има пари и за ново проектиране, както и пари за археология, защото такива пера са забравени в проекта на Министерство на регионалното развитие и благоустройството. Знаете, че без археология не може, а на критиките, които се чуха в публичното пространство срещу нас, бих искала да отговоря, че за миналата година сме инвестирали над 4 млн. лв. в проектиране на нови обекти.

През миналата седмица представихте отчет за дейността на агенцията, в който силно впечатление направи следното: редуцирали сте задълженията от 210 млн. лв. на  21.5 млн. лв. Как успяхте?  

Предполагам, че до голяма степен това е ефектът от договорите, които сме канцелирали.

На кого дължи АПИ в момента?

Искам да отбележа, че за първа година нямаме никакви нови задължения. Вие знаете какви задължения наследихме миналата година, когато станах член на Управителния съвет. Тази година разплатихме всичко до стотинка. И това първата година, в която агенцията разплаща до стотинка.

Имаме стари задължения, които се уреждат през Българската банка за развитие. Фирмите, които се заинтересуваха от предоставената им възможност, уредиха тези задължения. Някои от тях не се възползваха, така че чакаме държавата да предложи друг инструмент, за да може и тези стари задължения да бъдат уредени по някакъв начин.

В интервю за Дарик радио казахте, че сте санкционирали строител на магистрала "Тракия" заради забавяне на отчет. Какъв е вариантът да опростите тази глоба?

TRACE са дали един график и не са го изпълнили. Не са подали сертификатите за изпълнена работа съобразно сроковете в този график и ние им наложихме санкция в размер на 25% от стойността на сертификата.

На колко в абсолютна стойност възлиза тази глоба?

Трябва да проверя, но ако например подадат за 10 млн. ние им налагаме за 2.5 млн.

А за кой обект е забавена документацията?

Те имат 16 етапа, защото всеки от тези лотове е на етапи. За етапите, за които са се забавили, ние сме им наложили 25% глоба. Ако успеят да наваксат, а то има такава възможност, ние ще им върнем тези пари.

Така стимулираме фирмите да спазват правилата, защото наистина трябва да сме безкомпромисни. Бавейки се пред нас в отчетите, те пречат и на нашата работа, защото и ние на свой ред се отчитаме пред оперативните програми и пред банките, които финансират строителните работи.

Ние много се надяваме лятото или началото на есента 2011 година българските граждани да получат магистралата, която ще ги води бързо и безопасно до морето. Междувпрочем, вижте какъв град стана Стара Загора след като бе построена частта от магистралата до него. Вие ще видите Бургас колко ще живне и ако не направим "Хемус", Бургас ще живне повече от Варна именно заради магистралата.

* Не е препоръка за вземането на инвестиционно решение!