Министерството на финансите разсекрети анализа на концесионния договор за строителството на АМ Тракия.

Докладът е изготвен от ПрайсуотърхаусКупърс – България през март 2006 г. и констатира редица слабости на споразумението между държавата и българо-португалския консорциум. Анализаторите отбелязват, че прогнозите за увеличаването на трафика и приходите от тол-такси за преминаване през магистралата могат да се окажат твърде оптимистични.

Разликата в сумата между направените разходи и получените приходи трябва да се покрие от правителството като „плащания по недостига”. Тези плащания обаче се уреждат на база на доклади от концесионера, а в договора не е предвидена санкция в случай на неточности.

Анализаторите отбелязват и редица слабости в инвестиционната програма, която е изготвена през 2004 г. и не отбелязва рисковете за последващ етап. Експертите препоръчват още гаранциите за финансиране на проекта да се прецизират.

Договорът за строителството на автомагистрала Тракия е сключен през 2005 г. от регионалния министър Валентин Церовски в края на мандата на кабинета на Симеон Сакскобургготски. Следващото правителство сключи допълнителен анекс към договора. Въпреки това контрактът беше развален, защото португалският инвеститор не успя да осигури финансиране.

След провала на договора, правителството взе решение участъкът от Стара Загора до Карнобат от АМ Тракия  да се построи със средства от държавата. Проектът дори бе включен в ОП „Транспорт”. Преди около седмица новият регионален министър Росен Плевнелиев даде старт на тръжната процедура за отсечката Стара Загора – Нова Загора (Лот 2).

Анализът на ПрайсуотърхаусКупърс е поредният документ от предишни управления, разсекретен от Министерството на финансите. Сред първите публикувани документи бяха доклади на анализаторите от KPMG за нарушенията във Фонд „Републиканска пътна инфраструктура”.