Производителят на нашите изтребители МиГ-29 - руската компания РСК-МиГ - е изпратил писмо до МО, в което предупреждава, че не може да даваме на друга страна да модернизира бойните ни самолети, научи "Преса".

В него се посочва, че в противен случай ще имаме проблеми с поддръжката им. Според специалисти това означава, че ако не приемем условието, компанията ще спре да изпълнява ангажиментите си по поддръжката на изтребителите с риск бойната ни авиация да остане на земята. "Действително има такова писмо", коментира лаконично военният министър Ангел Найденов. На въоръжение в армията ни са петнадесет МиГ-29. Те са основната ударна сила на родните ВВС. За поддръжката им обаче изцяло сме зависими от руснаците. А тя включва ремонт на двигатели, доставка на резервни части, гуми, пиропатрони за катапултите и други консумативи, без които машините не може да летят.

Не е тайна, че състоянието на бойния ни авиационен парк не е завидно. От всички МиГ-29 летят малко повече от половината. Една от причините е, че руснаците не са коректни. Производителят РСК-МиГ често бави доставките на части и не спазва срокове. Последният пример е с изпълнението на договора за ремонт на 8 двигателя на стойност близо 20 млн. лв. МО го подписа през май 2013 г., а те дойдоха да ги вземат, за да ги закарат в заводите в Русия, чак през декември с.г. Но според документа трябваше вече да сме ги получили. Така са загубени 6 месеца. Според запознати няма да видим двигателите вероятно до края на годината. А това означава, че 4 изтребителя ще стоят на земята и пилотите няма да има на какво да летят.

Освен у нас МиГ-29 е на въоръжение в още две натовски държави. Словакия разполага с 12 самолета и всичките са модернизирани и летят. В полската армия пък са 32, като 20 от тях, модернизирани по натовските стандарти, поляците купиха на символичната цена от 1 евро от Германия. Същите машини германската армия ги предлагаше и на нас като подарък през 2000 г., но ние отказахме.