Как се раждат гениалните идеи, тези които променят света и карат хората и бизнеса да направят следващата крачка към бъдещето? Всъщност не трябва да си гений, а да мислиш като такъв. Разликата идва от това, че хората обикновено не виждат цялата картина, а само части от нея и на база на тази частична информация, са склонни да взимат погрешни решения. Но и за този проблем има решение – за да видим и частите и цялото, просто трябва да ги свържем в една карта.

Креативни и мислещи служители, добро планиране на проектите и правилно разпределение на задачите. Не е задължително зад това да стоят огромни инвестиции за обучения и подбор на кадрите.

Мисловните карти (mind mapping) дават възможност да се постигне всичко това с помощта единствено на бял лист хартия и правилно визуално представяне на задачите.

Колкото и странно да звучи, към този прост инструмент за работа са се насочили компании като Microsoft, Boeing, Walt Disney, Rolls-Royce, както и НАСА.

Този метод се е използвал още от Леонардо да Винчи. Смята се, че този начин на представяне на работата засилва креативността и отключва мисловната дейност.

Едва в края на 60-те години на 20-ти век Тони Бюзан разработва съвременния метод за съставяне на мисловните карти. Днес те се използват от над 250 милиона души по цял свят - от ученици до мениджъри на огромни корпорации. Картите са подходящи за всички, които искат да използват огромния потенциал на мозъка си по-ефективно. Според много експерти използваме само 1% от пълния потенциал на мозъка си, който е ограничен от нашето мислене и виждания.

Мисловните карти представят едновременно "голямата картина" и детайлите, като подобряват ученето и креативността. Те се прилагат успешно при водене на записки, целеполагане, решаване на проблеми, генериране на идеи, запаметяване на информация, планиране на проекти и много други. Мисловната карта представлява графичното изображение на дадена информация - било то материал за учене, бизнес проект, презентация и пр. Картата трябва да съдържа неща, които предизвикват асоциации у съответния човек, отключват този начин на мислене - например определени картинки, използване на цветове.

Картите винаги се правят на лист хартия или на бяла дъска. Целта е всичко да е видимо, започва се от основната идея, която се поставя в центъра на листа и след това се добавят „разклонения" към нея с допълнителните задачи и уточнения. Асоциативното мислене на мозъка се отключва с интересни неща, които го стимулират - има много креативни елементи, които всеки може да вложи. Именно този по-визуален начин за представяне на работата се възприема по-лесно от мозъка. Смята се, че като записваме линейно - на редовете на листа - блокираме мисленето си - редът свършва и визуално губиш нишката на вече написаното отгоре.

Едни от най-големите компании вече прилагат успешно този модел. Например Боинг осъществява огромен проект за построяването на самолет чрез мисловна карта - цялото планиране минава именно през този инструмент, като се създава 15-метрова мисловна карта с обясненията и задачите на всеки един човек в екипа. По-късно резултатите показват, че използването на тези карти и внедряването им в процесите е спестило на компанията около 10 млн. долара.

Мисловните карти се използват засилено и в Сингапур, където над 2 млн. души прибягват към този модел. Някои смятат, че внедрените добри практики допринасят до известна степен за добрите бизнес резултати в Сингапур.

В България за значението на мисловните карти обясняват трима млади предприемачи, които се опитват да внедрят този модел на работа и сред българските компании.
Самите те се убеждават в предимствата на мисловните карти по време на едно предприемаческо състезание, включващо над 20 екипа, доста събития, обучения и срещи. Всичко това е трябвало да се координира, да се представи на екипа, а след това да се разпределят отговорностите.

„Плюсът на mind mapping-а е, че всичко може да се представи на лист хартия, да видиш проекта и връзките между задачите - така много по-добре се изясняват нещата по проекта, подпомага се планирането и разпределението на задачи", разказва Николай Андонов, който е един от младежите, които популяризират модела у нас.

„Инструментът е подходящ за проекти, изискващи много планиране и много ресурси като време. Плюсът е, че спестява време, сработват се големи екипи, по-ефективно се върши работата. Искахме да го предадем на повече хора, за да им помогнем", обяснява младежът.

Мисловните карти могат да се прилагат навсякъде - и в личния живот - при планирането на задачи и при учене, както и в бизнеса.

Вече има фирми в България, които минават такива обучения, за да направят работата си по-ефективна и да спестят средства.

„Участвахме в проучване, за да разберем какви са проблемите на фирмите - основният проблем е липсата на квалифицирани и мислещи служители. Този метод дългосрочно развива капацитета на хората, начина им на мислене, ефективността им в работата", казва още Николай.

По думите му бизнесът в чужбина отдавна се е ориентирал да развива mind mapping-а, като моделът вече започва да добива популярност и в България.