Винеет Наяр, главен изпълнителен директор на индийския ИТ гигант HCL Technologies, иска да промени света на бизнеса изоснови. Неговата теза е "служителите на първо място, клиентите на второ."

"Дали е вашият пряк началник, ръководителят на друг отдел, някой от човешки ресурси, счетоводството – винаги има някой, който отнема енергията ви и ви прави нещастни. В живота на повечето служители, ръката на някой бог се протяга, за да ги спре", казва той. "Премахнете ръката и енергията ще се повиши," обяснява Наяр, цитиран от The Telegraph.

С тази идея Наяр поема управлението на HCL през 2005 г, когато компанията е в застой. "С всеки изминал ден ставахме все по-неконкурентни. Бяхме в капана на това да гледаме в огледалото за обратно виждане, което се случва и с много компании днес."

За да промени това Наяр решил да експериментира и заложил на максимата "служителите на първо място, клиентите на второ." Според него това е довело нарастване на годишните продажби на HCL от 700 милиона долара, до 4.2 милиарда долара през последните 7 години и увеличение на персонала на компанията за периода от 30 000 до 90 000 души.

Идеята се базира на принципи, които много собственици на бизнес ще намерят за контра-интуитивни. На първо място дружеството спира да се опитва да украсява финансовите си резултати. То вече не следва принципа "ние сме добри, но искаме да бъдем по-добри", защото на този фон всяка лоша новина може да бъде пагубна за компанията.

На второ място структурата на управление е ремонтирана изцяло. Всеки от 6 200 мениджъри в HCL е оценяван публично онлайн от всеки от служителите на компанията. Така управлението носи отговорност пред персонала. Традиционната линейна структура на мениджмънт също е премахната. Всеки от служителите може да работи в отделите, които са му интересни. Конвенционалната йерархия на работното място е запазена само администрацията на компанията и в счетоводството.

Според Наяр, така дружеството прилича нещо средно между социална мрежа и университетско градче, в което всеки има избор да опитва нови възможности и да прави това, което му е интересно. Така служителите в индийския гигант са по-щастливи и работят повече.

Подходът на Наяр е посрещнат със силен скептицизъм както в компанията, така и извън нея, признава той. Поне до финансовата криза през 2008 г. На фона на рецесията HCL изпреварва конкурентите си и увеличава продажбите си.